Zoals ik eerder al schreef voel ik wat druk het landschap bij de linker tunnel af te maken. Met een maand of anderhalf zal Henk de Schaltposten helemaal klaar hebben en kan ik die bijplaatsen op mijn baan. Dan moet natuurlijk wel de scenery zover klaar zijn.
Daarom heb ik dit weekend besteed aan het bouwen van de rotspartijen achter en boven het stuk spoor naar de tunnel.

Ik gebruik een gecombineerde methode. Het lage deel, achter de Posten, is op een losse plaat gemaakt. Dit heeft het voordeel dat deze in de garage met gips besmeerd kan worden.
De basis wordt met schuimblokken gemaakt, hierover komt gaas en daarover weer een dikke (2 cm) laag gips. Het gips wordt vervolgens in reliëf gebeiteld.
De ander methode die ik gebruik is gespannen gaas over een paar dragende ribben. Hierop komt keukenpapier doordrenkt met dun gips. Daarover komt weer een dunne gipslaag die verder bewerkt wordt. Voordeel van de tweede methode is dat die vrij licht blijft. Nadeel is weer dat je maar beperkt rotsen kunt vormen. Op de hellingen is dat geen groot probleem, omdat ze toch bijna helemaal begroeit zijn.

Zaterdag het eerste deel gemaakt.
Eerst eens wat blokken gestapeld en met het lijmpistool vastgezet. Om de ruimte voor de Schaltposten goed in de gaten te houden heb ik daar een dummy voor gemaakt. Die ligt natuurlijk nog los.

Daarna het vliegengaas erover. Ik gebruik een gaas van kunststof. Omdat ik het heb. Metalen gaas is wel steviger, maar is lastiger te knippen (denk ik) en geeft scherpe randen.
Ook het gaas is met hete lijm vastgezet.(er zijn aardig wat staafjes lijm doorgegan. Moest tussendoor naar de Action om meer te halen 🙂 )

Weg van de baan, in de garage heb ik dit van gips voorzien. Mijn 25 kg geelband was op dus heb ik een nieuwe zak gehaald. Goudband dit keer, omdat dat gladder afwerkt dan geelband. Alleen droogt/hardt dat spul wel erg langzaam. Pas een uur of 4-5 later kom ik het met de bijtel bewerken en pas einde van de avond stond het weer op de baan.

De rest van de bergen is niet demontabel. Dat is te groot en kwetsbaar met de reeds eerder gemaakte muurdelen. Hier heb ik al een deel van het gaas kunnen aanbrengen. Maar, omdat het aansluit op het andere deel, kon ik het laatste stuk op Zaterdag nog niet doen.

Vanochtend kon ik ook hier het laatste gaas aanbrengen. maar eerst nog het stukje muur achter de goederenloods in het gips krassen.

Behalve het resterende gaas ook gelijk folie ter bescherming aangebracht.

En dan maar kliederen met dun gips en keukenpapier dat steeds scheurt. Gelukkig heb ik ook onder de berg op de sporen daaronder folie gelegd. Het gips was zo dun dat het deels door het gaas druppelde.
En zover is het nu:

Nu maar wachten totdat alles droog genoeg is om verder te gaan.

Een gedachte die me tijdens het werken door het hoofd schoot is dat dat misschien wel de reden is dat het scenery werk me niet zo ligt; het geeft zoveel troep. Want verder is het eigenlijk best leuk. 😉

11 gedachten over “Geklieder met gips

  1. Dag Arjan,

    Zo heeft ieder zijn/haar specialisme: tegen sceneryopbouw zie ook ik tegenop en ben ook liever met andere frutsels bezig. Maar een baan zonder landschap …………. en zeker dit thema??? Oefening baart kunst dus houdt goede moed!

    Over 1,5 maand je schakelpost? Gelukkig geeft mij dat even wat ruimte want het hekwerk is niet naar tevredenheid. Een deel is al gerenoveerd maar dat hoge hek aan de achterzijde behoeft extra aandacht die het verdient 🙂 en dat krijgt ie ook.

    Groeten,
    Henk

    Like

  2. Hey Arjan,

    Je geeft aan dat het wat minder werkt met ijzer gaas (scherp en knippen), ik kan je verzekeren dat het makkelijker werkt.
    Voorbeeld: neem wat ijzer gaas en knip daar met een goede schaar stukken van die je over het schuim wilt plaatsen en plak dit met hete lijm vast, denk aan de vingers hé. Ik doe daar vervolgens nat gipsverband over, dit laat je drogen, in 1 nacht droog, deze ondergrond is lekker stevig en vervolgens smeer ik het af met geel, rood of goudband net wat jij wilt, en na een paar uur dan is het nog niet helemaal droog, maar kun je het met een beitel voorzichtig al bewerken. het voordeel hiervan is dat het niet zo doorzakt zoals bij jou op de foto is te zien. Succes, al doende leer je.

    Like

  3. Je mag evt. ook het gips direct op het schuim smeren maar dan moet je wel de hoeken afschuinen van het schuim, ander dan komt op die plaats het schuim snel door het gips, je kunt op een hoek maar weinig gips smeren zo doende.

    Groet Herman

    Like

  4. Arjan,

    Het bouwen van een geloofwaardig landschap valt niet mee , maar met wat
    oefening en de juiste materialen is het mij ook gelukt. Ik vind het maken van
    het landschap een van de leukere dingen aan de baan. Het geheel komt dan echt tot
    leven . Ik zelf gebruik roodband en maak hem zo dik als kwark… dat voorkomt dat
    het ergens doorloopt. Een laag van 2 cm voldoet meestal en je hebt wat body .
    Dagje drogen om met wat beitels te bewerken of tijdens het opbrengen van het gips
    meteen met spateltjes een rots motief aan brengen dan voorkom je weer rommel
    van het bewerken met een beitel.

    Groeten Johan

    Like

  5. Johan,

    Ik wilde juist geen te dikke laag om gewicht te sparen. Alleen op delen waar kale rotswand komt smeer ik het dikker en beitel het dan uit.
    Kom net van boven van de eerste “beitel-sessie”. Morgen als ik puf heb nog een laag gips her en der aanbrengen en dan overmorgen weer beitelen.
    We komen er wel…

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.