Een paar weken geleden heb ik een aantal Ealos-t hout wagen gekocht.Deze stonden destijds beschreven in de Loki nr. 6 van 2015. In het betreffende artikel is de wagen van belading voorzien en verouderd. Dat lijkt mij ook wel wat…TRN_3257

Los van belading en spanbanden, moeten de wagons eerst verouderd worden. In het Loki-artikel is dat gedaan door de airbrush er overheen te halen en ze een wat bemodderd uiterlijk te geven. Wanneer je echter het internet wat foto’s van deze wagons opzoekt, blijken ze totaal anders te verweren. Naast dat ze wat gebutst zijn, is de kleur een stuk donkerder geworden. Sommige vlakken worden schijnbaar wat beter onderhouden en zijn lichter. Het is een soort patchwerk.

De wagons zijn moeilijk te krijgen en dus niet eenvoudig te vervangen. Daarom eerst uit de oude doos een tweetal wagons opgedoken om een eerste poging op te wagen. Bij de Action wat pastelkrijt gekocht en daar poeder van geschraapt. Heel veel YouTube filmpjes over weathering bekeken en toen maar eens aan het smeren gegaan.

Als eerste heb ik beide wagons van een laag blanke matte lak voorzien. Dit verbetert het houden van de poeders. Bij het schrapen van de poeders werd me al snel duidelijk dat de kleuren die in de Action-doos zitten, niet echt natuurlijk zijn. Daar moet ik binnenkort maar eens wat andere voor kopen. Heb al een winkel in Groningen ontdekt met een uitgebreid assortiment.

De grindwagen heb ik alleen met poeders bewerkt. Na het opbrengen met de kwast, heb ik, op het eind, de wagen met z’n zijkant in de gemorste poeders gedrukt. Dat geeft wel een mooi effect. Je moet met de poeders wel heel voorzichtig zijn met de kwast, want je borstelt het met één veeg weer weg.
Tenslotte de wagon weer met blanke lak gespoten om de poeders te fixeren.

De postwagen heb ik met een wash bewerkt. Flink wat verdunner en een druppeltje verf.  Door de wagen eerst met verdunner te kwasten loopt de wash mooi uit. Op die manier kun je mooi “vuil” in naden laten lopen.
Nadat alles weer droog was, heb ik nog een klein beetje poeder aangebracht.
Ook deze wagon tenslotte van een laag lak voorzien.

TRN_3255TRN_3253TRN_3254

Voor alle duidelijkheid: ik heb hier niet geprobeerd het type weathering als op de Ealos-t wagens, te imiteren. Het was gewoon eens uitproberen van technieken.

Volgende keer anders:

  • Kleur van de wielstellen. Hoewel ik hier wel met roestbruin aan het smeren ben geweest, is het niet overtuigend
  • Roest in het algemeen ontbreekt nog teveel. Komende week de juiste kleuren maar eens in huis halen.
  • Ik zou de randen (bv van de grindwagen) wat meer geaccentueerd willen zien. Het poeder doet dit slechts heel vaag. Daar moet ik nog op oefenen.

Ik vond dit verassend leuk om te doen. En wil me hier zeker verder in bekwamen.

Wordt vervolgd…

5 gedachten over “Een eerste poging tot weatheren

  1. Niet slecht voor een eerste keer dit resultaat Arjan, en het weatheren is toch iets aparts. Ik ben er zelf ook al een klein beetje mee aan de gang gegaan, maar als ik dan het resultaat van de “echte” mannen zie dan denk ik, poeh, poeh, dat valt niet mee. Maar veel succes met je verdere pogingen, alhoewel ik dit resultaat zeker niet slecht vind.

    Like

  2. Hallo Arjan,
    Het is heel moedig om dit onderwerp aan te halen en dan ook nog oefenen. Jouw handelswijze begrijp ik goed, want eenmaal iets teveel kan de gehele wagon veranderen. Benadering is juist en blijf voorzichtig met de spullen. Niets gaat moeiteloos (dat weet jij al van mij), maar jouw benadering zal zich in de toekomst zeker gaan uiten in een perfect aantal wagons!
    “Oefening baart kunst” wordt er gesuggereerd! Dus blijft volhouden, dan volgt direct daarna het suk6!
    Sterkte met jouw ‘uitdaging’!
    Groetjes
    Gerard

    Like

  3. mooi gedaan Arjan ! Probeer anders eens de pigment poeders van Noch. Ook pastelkrijt dat je in de hobbywinkels koopt geeft goede resultaten.
    Onderstel van de wagons kan je ook goed doen met de airbrush en watergedragen verven van bvb Revell.
    Niet goed,.. .gewoon onder de kraan weer afwassen 😉
    Misschien ook eens iets voor een volgende workshop 😉
    Is en blijft natuurlijk altijd een zaak van experimenteren en durven.
    Groetjes
    Peter

    Liked by 2 people

  4. Mooi en bijzonder goed geslaagde eerste poging.Pastelkrijt waar Peter over spreekt kun je ook bij Pipoos kopen. Mocht je deze niet kennen: In Groningen is deze gevestigd aan de Oosterstraat 13 (beetje een tegenhanger van het Belgische Lucas Creativ).

    Suggestie van Peter om daar eens een volgende workshop aan te wijden is een goede geste. Om in achterhoofd te houden.

    Like

    1. Henk,
      Pipoos ken ik. Lucas Creativ daarentegen nog nooit van gehoord, maar België is hier ook een eind vandaan 🤡. Aan de Nieuweweg zit een modelbouwwinkel. Meer vliegtuigen en tanks bouwpakketten. Maar ook een groot assortiment verf, poeders en washes. Dat spul is helemaal op modelbouw afgestemd. En een tank zal niet een heel andere kleur roest hebben dan een wagon lijkt me…

      Gisteravond nog even met het natmaken van de poeders geëxperimenteerd. Geeft weer heel andere resultaten. Zeker een leuk onderwerp voor een volgende workshop.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

