Het is een tijd lang stil geweest hier. Niet omdat ik zelf stil gezeten heb, maar omdat er niet zo geweldig veel te melden is.

Lichtsluizen

De lichtsluizen waar ik eerder over bericht heb zijn inmiddels bij Jos op de baan in samenwerking met Railware getest. Niet onverwacht, maar toch wel heel bevredigend, werkt alles naar behoren. Dit betekent voor Jos dat hij zijn schaduwstation met m-rail kan uitvoeren, zonder per sé gebruik te hoeven maken van contact-rails. Die worden steeds schaarser en dus steeds duurder.

Bij mijzelf op de baan heb ik inmiddels ook een 4-tal extra lichtsluizen ingebouwd in het schaduwstation. De betreffende sporen hebben maar één bezetmelder ter lengte van het hele blok. Traincontroller is in staat om de treinen precies op de juiste plek te laten stoppen. Omdat ik tussendoor nog wel eens wat wil bijstellen aan bv. een wagon, wordt regelmatig de treinenloop onderbroken. Ik doe dat door op de rode stop-knop op de IB te drukken. Dit verstoort in sommige situaties de Traincontroller berekeningen en dan stoppen treinen te laat. Met flankaanrijdingen tot gevolg. Daarom is aan het eind van ieder spoor een lichtsluis toegevoegd, die zorgt dat de trein op de juiste plek stopt.TRN_3339TRN_3338

Ombouw HAG AE8/8

Jos heeft een mooie HAG AE8/8 van de BLS. Met twee motoren en analoog. Samen zijn we een project begonnen de loc om te bouwen naar digitaal en dan ook gelijk de verlichting aan te passen als bij mijn HAS RE4/4. Omdat er twee motoren op één decoder moeten, is een standaard ESU waarschijnlijk net te krap. Daarom is inmiddels een Zimo geselecteerd en besteld. Ik heb Jos gevraagd een verslag van te maken. Dat zal t.z.t. verschijnen.

DCC++

Een ander project waar Jos en ik samen mee begonnen zijn is het laten rijden van een Krokodil vitrine model. Bedoeling is het model in de vitrine op een rollenbank langzaam te laten rijden. Dan is de drijfstangbeweging mooi zichtbaar. Ook het licht moet aangestuurd worden.
Om dit te realiseren ben ik op zoek gegaan naar een simpele goedkope DCC centrale die via een draadloze afstandbediening aangestuurd wordt. DCC++ biedt zo een centrale. Met een Arduino Uno en een standaard Motorshield (samen ±€10) is het model aan te sturen.
Met een tweede Arduino ga ik een afstandbediening maken en die met Bluetooth koppelen.
De centrale werkt inmiddels, de onderdelen voor de afstandbediening zijn nog onderweg uit China. T.z.t. zal ik hierover meer schrijven.
Voor geïnteresseerden kan ik de YouTube filmpjes (link naar het eerste filmpje van 4) over DCC++ aanraden. Ontzettend slim aangepakt!

3D Printen

Met Henk samen ben ik bezig geweest een moderne trafo na te maken. Deze worden steeds meer bij de SBB ingezet en mogen op een moderne baan dus niet ontbreken. Henk heeft een Zwitserse kennis uitgebreid foto’s laten maken en maten laten nemen. Hiermee was het redelijk eenvoudig de modellen in Fusion360 na te tekenen en door Shapeways the laten printen.
Door al mijn Arduino activiteiten heb ik het verven en afmaken van het model aan Henk gelaten. Die zal er t.z.t. in zijn blog een item over schrijven. Ik kan jullie wel alvast de ontwerpen laten zien. De situatie zoals in het echt:Wurenlos Echt

Het ontwerp van de trafo:Trafo

En van de Schakelkast: Schakelkast

Achterop de kast zijn twee dwarsbalkjes gezet, net als in het echt, alleen een solide vierkante in plaats van een U. In dat balkje zijn twee gaatjes van 0,4mm gemaakt zodat er een beugel aan gemaakt kan worden. Dan hangt de kast net als in het echt aan de mast.

Bovenleiding masten.

Tenslotte ben ik (eindelijk) begonnen met het solderen van de etsen van de BLS bovenleiding masten die Han-Lin voor mij gemaakt heeft. Lekker priegel werkje, maar toch beter te doen dan ik verwacht had…

Tenslotte de kerstvakantie gebruikt om een aantal treinvrienden op te zoeken. Jos heb ik al genoemd. We hebben elkaar lekker opgejut en daar gaat een aantal leuke projecten uitkomen.
Joachim bleek een deel van zijn baan afgebroken te hebben voor nieuwe plannen. Bij hem ook de Roco BLS Vectron mogen bewonderen. Hele mooie loc is dat.
Dennis is verhuisd naar een huis met een zolder. Dus hopelijk gaat hij dit jaar ook beginnen met bouwen.
Met Henk het nodige gebeld/gemaild/geappt over de trafo en foto’s van de verbouwing van zijn nieuwe treinruimte bewonderd.
En Johan heeft me stinkend jaloers weten te maken met een teamfahrt die hij morgen (14/1) gaat maken. Van Olten naar Brig en weer terug. Beide keren over de Lötschberg. En hij heeft geregeld op de Führerstand mee te mogen. @Johan, nogmaals heel veel plezier!

Tot zover. Jullie zien, ik blijf bezig. Wordt vervolgd…

 

 

 

Advertenties

Een gedachte over “Van alles en nog wat

  1. Hey Arjan,

    Je bent lekker druk in de weer geweest tijdens je vakantie. Tof dat je Jos flink op weg hebt kunnen helpen met de lichtsluizen!
    En dan je project met de BLS-masten: is dit een verbeterde versie of de versie die je ons ooit al eens hebt laten zien? (ik moet nog steeds eens aan de BLS-querträger van Han-Lin beginnen).

    En dank je wel voor het printen van de trafo en schakelkast. Deze week heb ik mogelijk wat meer tijd en zal eens zien of ik deze items gemonteerd krijg. Zal eerst een prototype zijn. Zal er verslag van doen op mijn blog.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s