Das Bauernhof nadert voltooiing. Ik moet nog wat juiste kleuren voor het dak vinden. In een volgend artikel zal ik het afbouwen beschrijven.

Het ontwerp

In de tussentijd heeft het messing experiment mij dusdanig geïnspireerd dat ik daarmee verder ben gegaan. Als eerste oefening om Fusion360 te leren kennen heb ik een half jaar geleden al een voorsein ontworpen. Aan de hand van een overzicht met maten dat ik ooit van Han-Lin heb gekregen, heb ik een schaalmodel ontworpen. Alleen de lichtkappen zijn iets groter. Dit was nodig om voldoende materiaal over te houden en overal met de frees bij te kunnen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

De achterkant heb ik voorzien van ringen rond het lampgat. De bedoeling is dat er een lensje wordt gemaakt met Kristalclear, En daarop een losse led. Het geheel wordt met (zwarte) acryl of iets dergelijks afgesloten.  De achterkant van het sein wordt grijs gespoten en de cilinders zwart geverfd. Dan zou het redelijk overeen moeten komen met het grote voorbeeld.
Deze foto is genomen op Göppenenstein. Je ziet de zwarte kappen van de armaturen .Voorsein achterkant

Bij een sein van de Rhätische Bahn is het nog beter te zien:ZVK_0647

Het frezen

Eerste probleem dat opgelost moest worden is het frezen aan twee zijden. Halverwege moet het messing blokje worden gekeerd om de andere kant te bewerken. Hoe zorg je er nu voor dat voor en achterzijde precies tegenover elkaar komen?
Tweede probleem is het vastzetten van het model. Uiteindelijk blijft er een horizontaal vlak messing over dat maar 0.2 mm dik is. Hoe klem je dat nog goed vast?

Met name het tweede probleem heb ik lang over nagedacht. Uiteindelijk besloten het model uit een blokje te halen dat aan alle kanten groter is. De delen van het  blokje die teveel zijn, worden gebruikt om het werkstuk vast te zetten.
In eerste instantie had ik bedacht dit in een machineklem (bankschroef voor de frees) te doen. Alleen moet je die wel ieder keer goed uitrichten.
Het kan veel simpeler. Een gleuf in een plaat mdf zorgt dat het blokje nergens heen kan in het x en y vlak. Twee schroeven fixeren het werkstuk op de z-as.
De lengte-breedte maat van het sein is 11,5 mm. De dikte is 3,3 mm. Ik heb een meter messing van 15×4 mm aangeschaft. Hiervan zaag ik steeds blokjes van 25 à 30 mm.

Door het werkstuk te keren over de as tussen de twee schroeven, komen voor- en achterzijde precies tegenover elkaar. Hiermee is het eerste probleem ook opgelost.

Om het geheel te proberen, heb ik eerst het programma losgelaten op een stukje meranti. Hout is toch iets meer vergevend dan messing, en ik wilde ook zeker weten dat de freesjes het aankonden. Tot mijn verbazing ging dat uitstekend. Alleen de cilinders aan de achterkant waren te dun voor het hout. Typisch Zwitserse luxe; een hardhouten voorsein 😁TRN_3423

En toen met messing. Bij het frezen zijn zaken als toerental (ronddraaien van de frees) en feedrate (horizontale snelheid over het werkstuk) nogal belangrijk. Uitgebreid speuren op het internet leverde me eerst een aanbevolen toerental van 12.000 rpm met een feedrate van 200 mm/min. Maximale diepte voor een 1mm frees 0,07mm.Voor een 0,5mm freesje zijn de getallen 12.000, 60 en 0,02. Kleine beetjes tegelijk en geduld hebben dus.

Het metaal is ingespannen en de voorkant is gefreesd.TRN_3400

Het lijkt heel gegroefd en grof. Dat is echter niet het geval. Het frezen veroorzaakt de sporen die je ziet. Het oppervlak is keurig glad.

En toen het werkstuk gedraaid en de achterkant gefreesd. Helaas ging het hier mis.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Op het einde werd het messing te dun en scheurde. Hierbij wel ook de frees vernield.

Dit was wel een probleem, want het schild kan echt niet te dik zijn. Hooguit 0,4 mm, maar liever 0,2. Ik heb daarom het ontwerp iets aangepast en het schild 0,3mm dik gemaakt. verder heb ik de volgorde van handelingen veranderd en het vlak frezen naar het einde geschoven. En ik heb een styreen steuntje tussen de lichtkappen aangebracht. Hopelijk beweegt het vlak dan wat minder.
Tenslotte heb ik na nog meer googlen, uitgevonden dat je bij het frezen van messing met kleine frezen, hoge toerentallen moet gebruiken. Dat heb ik daarom opgeschroefd naar 22.000 rpm.

Poging twee.

De voorkant ging nu prima. Inmiddels heb ik daar een 0,8mm frees in gebruik in plaats van een 0,5mm. Dat gaat een stuk sneller en die kan ook overal net bij.

En toen de cruciale achterkant. Nu eerst de gaten boren en frezen.TRN_3410Missie geslaagd

En toen het wegfrezen. Ging ook goed 😅TRN_3412TRN_3414

En als laatste het contour frezen. Hierbij zal het sein rondom uit het blokje gefreesd worden op slechts een paar lipjes na. Dat ging niet helemaal als verwacht, maar het ging gelukkig wel goed. Het hele sein kwam in één keer los.

Het blokje is 4 mm dik.
De voorkant is 2,1 mm diep gefreesd.
De achterkant is tot 1,5 mm diep gefreesd (laat dus 0,4 mm materiaal over).
Het losfrezen moet dus tot 1,9mm diep uitgevoerd worden.
Tijdens deze actie kwam het sein al los op 1,7mm diepte.
De dikte van het schild is uiteindelijk 0,18mm.
Ergens ben ik dus 0,2 mm kwijt geraakt ??🤔
Ik gok erop dat dat het gevolg is van de onnauwkeurigheid van mijn machine. Mogelijk is bij het bepalen van het nulpunt van de z-as, na het verwisselen van een frees, een meetfout (door mij) gemaakt.

Het uiteindelijk resultaat wordt er eigenlijk alleen maar beter door.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Ik wordt hier heel erg blij van.

Tot een volgende keer.

Advertenties

4 gedachten over “Serieus messing frezen

  1. Hallo ARJAN,
    Mijn ‘pet’ had ik al eerder afgedaan, maar wat jij nu allemaal voor elkaar hebt weten te boksen, is werkelijk van “hoge waarde”! Een ‘tegenslag’ houdt jou niet tegen! Jij doet het spreekwoord ‘eer’ aan “De aanhouder wint”! Mooi prestatie en die blijheid zal best van jou afstralen; het is jou gegund!

    Groeten uit Mantgum,

    Gerard

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s