Op dit blog vervolg ik het verslag van de bouw van mijn H0 modelbaan. Eerder hield ik dit bij op het 3rail forum. Persoonlijke redenen hebben mij doen besluiten daar te stoppen met publiceren. Omdat een aantal mensen te kennen heeft gegeven mijn vorderingen graag te blijven volgen, start ik dit blog.

Ik nodig iedereen uit te reageren. Ook sta ik open voor suggesties voor verbetering, schroom dus niet deze voor te stellen. Heb je niets bij te dragen, ook goed, lees  gerust mee en denk er het jouwe van 😉

Op dit moment ben ik met een aantal projecten op en naast de baan bezig.

Dwergseinen

Al een paar jaar probeer ik de Zwitserse dwergseinen op schaal na te maken. Het spul dat in de handel te krijgen is, is of te duur of niet op schaal. Het is inmiddels gelukt met etstechnieken op schaal seinen te maken. Ik zou deze echter ook voor anderen beschikbaar willen maken, maar dat is met de ge-etste versie niet mogelijk. Deze zijn veel te bewerkelijk.  Daarom ben ik weer uitgeweken naar 3d printen. Deze techniek is inmiddels zoveel verder dat nu met een minimum wanddikte van 0,3 mm gewerkt kan worden. Da’s maar 0,1 mm mm dikker dan het nieuwzilver dat bij het etsen wordt gebruikt.

Ik heb de seinen met behulp van een CAD programma getekend en bij Shapeways laten printen. Dit zijn de eerste resultaten:

Het ontwerp in 3d. In eerste instantie had ik een hybride model bedacht, waarbij de kap die eroverheen komt van metaal zou zijn. Dit bleek in de praktijk niet uitvoerbaar. Een 0,1 mm te ver of te kort buigen en het past al niet meer. Daarom heb ik een tweede sein met kap ontworpen:
Zonder kapMet kap

Mijn meten bleek goed, want de prints passen er precies in.
Op deze foto zie je van links naar rechts geprint oud model, geprint nieuw model en het metalen (oude) model:
Dwergjes
De kleurverschillen op het middelste sein, zijn in werkelijkheid niet te zien. Deze worden veroorzaakt door de structuur in het materiaal, ontstaan door het printen.

Ik ben nu samen met Dennis bezig een leverancier te vinden die ons kan helpen met het leveren van de printplaten met leds. Vinden we die dan zullen we mogelijk ook deze seinen voor anderen beschikbaar kunnen maken.

Seinbrug

DSC_0660
Eigenlijk is al het geklier met de seinen begonnen met het SIM sein. Johan de Reuver en ik wilde dat, net als in het echt, in de seinbrug hebben. Het SIM-sein is er en nu zijn de voorseinen aan de beurt. In de laatste berichten op 3rail is de eerste versie te zien. Van deze versie is de lichtkap iets aangepast. Niet iets wat zichtbaar is, maar wel belangrijk voor het bouwen van het sein.

Activiteiten die hiervoor nog moeten worden uitgevoerd zijn:

  • het maken van de seinen
  • het vinden van een goede manier voor het maken van de witte rand
  • het maken van de beugel in het midden van het sein
  • het bevestigen aan de ophangbuis en het daardoor prutsen van de (7) lak-draden
  • het spuiten van de seinbrug
  • het maken van een connector aan de voet van de brug, zodat het geheel demontabel is

Met Johan ben ik in overleg om te kijken welke manier het beste is. Zodra foto materiaal beschikbaar is wordt dat hier (natuurlijk;-) geplaatst.

Afmaken tunnelingang, rotswand en berg

Nu Henk druk bezig is met de schakelpost, moet ik natuurlijk wel zorgen dat die straks gelijk op z’n plek op de baan past. Als eerste heb ik deze week de gipsdelen die al klaar waren van kleur voorzien. Dankzij de foto’s die ik deze zomer heb gemaakt kon ik redelijk de kleur afleiden. Ondanks dat is het toch lastig een mooie basalt/graniet-achtige kleurstelling te maken.

Oordeel zelf:

DSC_1379DSC_1382

DSC_1384

Volgende stap (dit weekend de start) is het verder af maken van de berg en het aanbrengen van groen.

Tot zover de updates. Wordt vervolgd…

3 gedachten over “We pakken de draad weer op

  1. Arjan,

    Goed om te zien dat je hier verder gaat. Het geheel ziet er mooi overzichtelijk uit.
    Bedankt voor de link , ik blijf je volgen.

    Groeten johan

    Like

    1. Johan,

      Fijn dat je de site gevonden hebt. En leuk dat je een reactie achterlaat. Ik moest ‘m eerst goedkeuren voordat ie zichtbaar wordt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, reacties worden gewoon geplaatst. Ik heb een vinkje in de instellingen weggehaald, waardoor het gelijk goed zou moeten gaan. Ben nog aan het leren hoe het hier allemaal werkt.
      Zit tot m’n ellebogen onder het gips. Druk bezig met de bergpartij boven de tunnelingang. Foto’s volgen.

      Like

  2. Hallo Arjen,

    Ik heb me even moeten orienteren hoe het hier zit, maar ik denk dat het wel goed komt.
    Ik las dat je meer granietkleur zocht, misschien bij het zwart wat grijs en bruin toevoegen dan wordt het wat natuurlijker.
    Maar daar kom jij wel uit, en uiteraard blijf ik je hier volgen.

    Groet Herman.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.