Na al het gepruts met ledjes en fijne draadjes, was ik even helemaal klaar met seinen en electronica.Daarom ben ik de afgelopen week met heel andere zaken bezig geweest; het verder afwerken van de scenery en aanbrengen van details.

Inbouw Schaltposten

Als eerste de Schaltposten onder handen genomen. Die stond de hele tijd nog provisorisch op z’n plek. Als eerste de grondplaat verzonken in de (schuim) ondergrond. Daarna het uiteinde van het perron aan laten sluiten op die ondergrond. Het station is op een aparte plaat gemaakt en het hoogte verschil moest worden weggewerkt. Bovendien heeft het perron een schuine oprit.

Probleem was dat ik het model van de loods niet wilde besmeuren of aanpassen. Ik heb het  in vershoudfolie gewikkeld en de gips er tegenaan gesmeerd. Uiteindelijk laat dit nog wel een spleet over, maar dat is helaas de consequentie. Ik kan ermee leven.

Daarna alles geschilderd. Onderaan de op/afrit houdt het beton op en wordt het een steenslag ondergrond. Door het steenslag groeit gras. Dat had de laatste keer dat ik er was, duidelijk iets verkeerd te drinken gekregen, want het was aardig dood.

SP Gras

De ondergrond heb ik eerst donkergrijs geschilderd. Daarna (nadat het gedroogd was) ingesmeerd met lijm (acrylbinder) bestrooid met grijs steenslag en daarna met grijs zand. De volgorde is hierbij belangrijk. Strooi je eerst het zand, dan plakt het steenslag niet meer.

Na het drogen het overtollige materiaal met de stofzuiger verwijderd. Hierna zijn 2mm beige grasvezels aangebracht. Nog wat polletjes gras en een stapel hout maken het kompleet.

DSC_1981

Terwijl ik hiermee bezig was heb ik ook de strook tussen muren/rots en rails richting het tunnelportaal zo bewerkt. Wat hopen grind en onkruid geven variatie. Een schakelkast op de juiste plaats gezet (afgekeken van de foto’s).

DSC_1979

DSC_1969

Aansluitkastjes, assentellers en magneten

Tussen de rails heb ik de nodige details aangebracht. De magneten zijn inmiddels in het echt vervangen door Eurobalises voor ERTMS, maar ik vind de magneten mooier.

DSC_1978

Begroenen

Op de foto’s uit Zwitserland is goed te zien dat er een weelderige begroeiing boven de muur bij het spoor is. Daarom ben ik begonnen hier het nodige spul aan te brengen. Ik ga het niet zo vol maken als het voorbeeld. Deels omdat het me niet lukt het er geloofwaardig uit te laten zien, deels omdat ik ook wat van de berg zichtbaar wil houden.

Ik doe iedere keer een stukje en laat dat een dag op me inwerken. Dit is iets wat ik lastig vind goed te krijgen, dus commentaar/suggesties is welkom.

DSC_1976

Portaallampen

Nu het meeste werk aan de achterkant van de baan klaar is, kan ik de lampen op de portalen gaan plaatsen. Ook dit doe ik gefaseerd, de portalen moeten gespoten worden en daarna de lamp erop gelijmd. Het rijgen van de draad door het portaal is een geduld werkje en een ruime pauze tussen deze klusjes  houdt het leuk.

De eerste drie staan:

DSC_1974

DSC_1973

Schalter

Bij het bestuderen van de grond bij de Schaltposten (foto boven) viel me een detail op dat ik nog niet eerder had gezien. Op de portaalmast is een schakelaar aangebracht voor het stroomloos schakelen van spoor 4.

Schakelaar

Het portaal was al gespoten en het was me teveel werk dit helemaal in detail na te bouwen. Daarom heb ik de trekstangen weggelaten. De andere details zijn wel aangebracht. Dit is nou echt zoiets dat niet opvalt, maar wel aan de geloofwaardigheid van de scene bij draagt.

DSC_1966

Komende tijde de overige lampen plaatsen. En dan moet de decoder voor de lampen in elkaar worden gezet.

Wordt vervolgd…

 

6 gedachten over “Afwerken en detaillering

  1. Die kleine details: die doen het hem altijd Arjan. Dat maakt het af en eigenlijk kun je er niet genoeg van aanbrengen.
    In tegenstelling tot volgepropte markten, straten en dorpen op modelbanen is het hier dat kleine details nooit overheersen op een modelbaan: hoeveel het er ook zijn.

    Dat heeft KAESERBERG/Fribourg mij ook geleerd: ze vallen niet op maar een speurend oog komt steeds weer iets ‘nieuws tegen’.

    En dat zie ik ook ontstaan op jouw baan: een ontdekkingsreis over je modelbaan en een inspiratie voor ons allen.

    Geliked door 1 persoon

  2. Mannen,

    Bedankt voor jullie lovende woorden. Het is met name leuk te horen dat anderen er weer inspiratie uit kunnen putten. Dat doe ik ook bij jullie en anderen en is volgens mij essentieel om een hoger niveau te bereiken.

    Zoals Henk zegt, het zijn de kleine details die het afmaken. Ik heb dan ook gemerkt dat je niet genoeg naar het origineel kunt kijken. Steeds weer vallen nieuwe dingen op. Zoals recent dus de schakelaar op het portaal. Ik verwacht dat het de meeste kijkers niet bewust zal opvallen, maar het versterkt het gevoel van “echtheid”. Zo een schakelaar is redelijk eenvoudig te maken bij ieder zijspoor.

    Like

  3. Hallo Ar jan , je hebt toch weer aardig wat gedaan de laatste tijd. Je perronhek vind ik te gek . Een mooi voorbeeld
    om na te maken voor mijn Ausserberg want dat heeft ook zo een hek. Top Arjan ga zo door .

    Groeten Johan

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.