Dit bericht is eerder in het voorjaar van 2015 gepubliceerd op 3Rail-forum. Omdat ik zeker wil zijn dat dit verslag bewaard blijft, plaatst ik het hier ook. Sommige teksten zijn iets aangepast en een paar extra foto’s zijn toegevoegd.

In het najaar van 2014 was ik de gelukkige winnaar van een ebay veiling. Onderwerp was een Re 4/4 van de BLS. Nummer 162. Bij ontvangst bleek de loc nog in prima staat. Vaak zie je dat de cijfers afgesleten zijn, maar hier niet. Alles pico bello.

Snel een decoder ingebouwd en rijden. En toen begon de teleurstelling. De loc maakte flink lawaai en bleef ook regelmatig staan. Alles liep niet zo soepel.
Alles maar eens uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en opnieuw gemonteerd. Bij het demonteren bleek al dat het om een behoorlijk oud model gaat. Het anker loopt nog in glij-lagers in plaats van op kogeltjes en er zit nog een schijfcollector anker in. Ook bleek er een barstje in het motorschild. In de binnenkant van de kap zat een gietmerk, waaruit ik afleid dat de loc uit 1984 stamt.

Omdat de motor het enige slechte deel was, besloten dat deze loc maar voorzien moet worden van een nieuwe motor van SB-Modellbau. Die maken zelfs voor HAG vervangende motoren. Enige nadeel: dit is een aanpassing type 3, wat betekent dat er frees en zaagwerk gedaan moet worden.

Nu ken ik maar één persoon die zowel van BLS-locs als freeswerk verstand heeft: Johan de Reuver. Johan dus een mailtje gestuurd en zijn medewerking gevraagd.
Zoals je van een Zwitserland liefhebber kunt verwachten, vond ie het in eerste instantie belachelijk om een HAG van een nieuwe motor te voorzien, maar desondanks wilde hij me (gelukkig) wel helpen.

Nu de loc toch werd aangepakt, heb ik gelijk een paar wapenschildjes bij HRF in Spiez besteld, om de ombouw ook aan de buitenkant zichtbaar te maken.

Deze motoren hebben een wat langere levertijd. Blijkbaar komt het niet vaak voor dat een HAG van een nieuwe motor wordt voorzien en zijn ze niet op voorraad.  Maar direct na ontvangst uit zuid-Duitsland, zijn Johan en ik aan het werk gegaan.
Het lijdend voorwerp voor de aanpassing. Zoals je ziet nog een hele nette loc:IMG_5021

En dit is de motor die eruit gehaald moet worden:
IMG_5022

En dit de nieuwe:
IMG_5023

Stap één was het demonteren van de oude motor. Rechts het bakje met onderdelen die niet meer nodig zijn, en links wat blijft. Van de twee motordelen in het midden moet een stuk af.
IMG_0457

En toen ging de zaag erin.
IMG_0458

Wat al snel een resultaat gaf dat ons geen andere optie liet dan door te gaan. Deze motor draait nooit weer.
IMG_0464

Ook het tweede deel was snel doormidden.
IMG_0466

Uit het tweede deel moest een uitsparing gemaakt worden waar het messing steunblokje voor de motor in past. Dit is met de frees gedaan.IMG_0468

En na veel passen, een tiende millimeter eraf, passen, een tiende millimeter eraf, passen, een tiende eraf….

 

Deze slideshow vereist JavaScript.

Kijk even goed naar deze laatste foto’s. Twee dingen wil ik even toelichten. De voorkant zit met nog maar één schroef vast. Dit deel is echter nodig voor het positioneren van het draaistel (het halfronde uitsteeksel vooraan). Johan en ik vonden dit nogal een zwakke plek. Dit stuk is daarom later met lijm extra vastgezet.

Verder valt op de foto op dat de bovenkant, ondanks Johans zaagkunsten, nog niet mooi vlak is. Dus weer onder de frees.IMG_0472

Alles mooi vlak gemaakt en dan heb je dit:

 

Deze slideshow vereist JavaScript.

De nieuwe motor wordt er op gelijmd. Dat heb ik thuis gedaan, want 2-componentenlijm heeft wel wat tijd nodig om hard te worden.

De zijkant waar ik het eerder over had, eerst aan het messing blokje gelijmd en dat de hele nacht laten harden. Hierdoor is de constructie die nog op één bout hing, weer stevig en stabiel.DSC_0018

En vervolgens de motor erop gelijmd. Dat is nogal tricky, want twee platte vlakken met lijm ertussen laat zich niet makkelijk fixeren. De motor had steeds de neiging te verplaatsten.
DSC_0026

Omdat ik toch de lijm had gemixt, was dit ook het moment om de wapenschildjes aan te brengen. Veel lijm heb je daarbij niet nodig. En ook geen verkoudheid, want één keer niesen en je bent ze kwijt:DSC_0022

Met behulp van afplaktape de juiste positie aangegeven en het wapen en naamschild er op geplakt. Aan beide zijden natuurlijkDSC_0027

En na een half uurtje drogen was dit het resultaat:

 

Deze slideshow vereist JavaScript.


De lijm van de motor was inmiddels ook voldoende uitgehard om verder gemonteerd te worden. Hierbij kwam het goed van pas dat ik ooit een wiel-malletje aangeschaft heb.DSC_0032

En toen de baan op:DSC_0038

De motor hoor je niet meer alleen de loc zelf versterkt nog wat rijgeluiden van de baan. Maar wat een verbetering.

Johan, hartstikke bedankt voor het helpen

5 gedachten over “Ombouwen HAG BLS Re 4/4

  1. Mooie en nuttige bijdrage van jullie Arjan (ik kende het al idd van 3Railforum).

    Dit artikel is hier mooi op zijn plek. Binnenkort zal ik een vergelijkbare situatie neerzetten maar dan van de LIMA Re 4/4 BLS. Jij weet inmiddels van de hoed en de rand 😉

    Like

  2. Ik had deze ombouw destijds ook al op het forum gelezen en was toen al onder de indruk van jou ombouwkunsten, in een woord schitterend!!!
    En het belangrijkste is het zeer goede resultaat.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.