In het vorige bericht schreef ik al over de plannen die ik voor het uitgaande spoor richting Frutigen heb. De afgelopen maand heb ik rustig hiermee een aanvang gemaakt. Als eerste heb ik eens goed overdacht hoe één en ander te maken. Ik heb wat testjes gedaan en wat mallen gemaakt.

Omdat het toch alweer een hele tijd geleden is dat ik me voor het laatst gemeld heb, even een update.

Het maken van de seinen richting Frutigen

Er zijn drie uitgaande sporen. Ieder spoor krijgt een drie-licht sein en de twee hoofdsporen (spoor 2 en 3) ook een voorsein. De seinen met voorsein worden aan het portaal bevestigd, het enkele drielichtsein voor spoor 1 komt op een eigen mast. In totaal dus vijf seinen. Nog even een plaatje:

Seinen BM

Het sein

Gelukkig had ik nog net genoeg schildjes in het juiste formaat. Bron hiervan is Han-Lin, die deze met ets-techniek maakt. Ik had bovendien nog één drie-licht schild van Han-Lin liggen, waar de kappen en beugel al op zaten. Deze zijn van messing. De overige vier heb ik voorzien van lichtkappen van plastic, gemaakt met 3d printen.
Maar als eerste heb ik de beugels erop gesoldeerd.

DSC_2836

Volgende stap is het verven. Lastig, omdat er een witte rand omheen moet. De methode die voor mij het beste werkt is eerst alles wit te spuiten, de rand af te plakken en dan het zwart erover.

Hier liep ik tegen problemen aan. De primer die ik als eerste aanbracht bleek niet goed te hechten. Het afplak tape trok de witte rand er zo weer af. Hier heb ik vaker last van gehad en ik wilde overstappen naar een andere primer. Henk en Han-Lin hebben me hierbij van raad voorzien. Bovendien bleek internet weer een goede bron van informatie.

Verven

Ik gebruik primer van Vallejo. Dit heeft vele fans, maar ook mensen die het van harte afraden. Omdat ik mezelf wel kan veranderen en Vallejo niet, heb ik de oorzaak eerst bij mezelf gezocht. Alles eerst weer helemaal schoon gemaakt en dit keer – zoals beschreven op YouTube – de primer in meerdere, hele dunne lagen opnieuw aangebracht. Nabewerkt met een föhn en 24 uur laten drogen/harden, voordat ik de lagen verf aanbracht. Dit bleek een stuk beter te gaan. Nog wel kwetsbaar, maar de tape trekt het er niet meer af.

Dit avontuur gaf bovendien de doorslag een nieuw/beter airbrush pistool aan te schaffen. Bij Airbrush Services Almere werd me verteld dat Vallejo primer op metaal inderdaad niet geweldig houdt. Ik heb een ander potje gewone witte verf meegekregen dat ik de volgende keer als primer gebruik. Dat zou veel beter moeten houden.

DSC_2837

Zoals je kunt zien heb ik een heel simpele spuitcabine: een schoenendoos. Met dat kleine spul is dat ruim voldoende. Wel altijd een stofmasker op!

Het wit zit erop en één is afgeplakt. Moet het allemaal in één kleur dan wikkel ik wat afplaktape met de plakzijde naar buiten om een stukje hout. Hierop laat zich alles goed fixeren.

DSC_2839

En dan gaat het zwart (ik gebruik Vallejo Model Air nr 71.056 panzer dk grey) erover. Dit keer ging het tape er netjes af.

DSC_2841

De lampen

Nu de leds. Een tijd geleden hebben we (Dennis en ik) al eens printjes gemaakt voor hoofd- en voorseinen. Het heeft wat leds gekost, maar inmiddels ben ik aardig bedreven in het solderen van de 0402 SMD leds.
Kijk maar eens of je kunt zien waar ze al zitten en waar het nog moet. (tip het gaat om het vierkantje linksboven)

DSC_2845

De prints voor de hoofdseinen bestaan uit een strookje van 5 dat naar believen ingekort kan worden. Handig één print voor 2, 3, 4 en 5-licht seinen. Maar, dan moet je wel bovenaan beginnen, anders mis je de aansluiting voor de gemeenschappelijke anode.
Daar kwam ik, nadat het tweede printje klaar was, pas achter. Twee prints voorzien van groen, rood en oranje, maar op de verkeerde plek.

En toen kreeg ik een idee:  ik was toch al niet overtuigd van seinbeeld Fb2 (groen, oranje max 40 km/h). Door de bovenste (groene) led tot onderste lamp te promoveren en er een rode en groene boven te solderen, kan ik het beeld Fb3 (groen, groen max 60 km/h) weergeven. Beter sein en geen print verspild. En aldus geschiede:

DSC_2846

Opbouw van het sein

Als eerste heb ik de twee voorseinen aan de hoofdseinen gesoldeerd. Dit kan mooi met de lipjes die er nog aanzitten van het etsen. Bij één was die afgebroken en heb ik zelf een lipje gebogen en gesoldeerd.

Met behulp van een mal kon ik beide seinen goed tegen elkaar positioneren.

DSC_2849

Ik heb gelijk ook een mal gemaakt voor het aanbrengen van de Sugru, waarmee de prints op het schild gelijmd worden. In de uitsparing past precies een printje. De diepte is dusdanig dat de bovenkant van de led net boven het plaatje uitsteekt. Door voorzichtig met de vinger te wrijven komt het ledje vrij en is de rest voorzien van (zwarte) lijm. Zijdelings lichtverlies is nu niet meer mogelijk.

DSC_2850

Bedrading

De bedrading is een gevoelig punt. Bij de seinbrug heb ik dat verschillende keren opnieuw moeten doen wegens afbrekende draden of kortsluiting. Dit is een beetje een trauma geworden.
Dit maal heb ik na wat experimenten een nieuwe methode gebruikt. Ik wikkel 9 lakdraden van 0,08 mm tot één draad. Hierbij heb ik de twee draden voor de anodes (voor- en hoofdsein) langer gemaakt dan de overige 7. Die zijn aan beide kanten dus te herkennen.

De gewikkelde draad heb ik vervolgens ingesmeerd met vloeibaar rubber. Dit zorgt voor een beschermlaag en laat toch de draad lekker soepel. Na 24 gedroogd te zijn heb ik de draad aan het sein gesoldeerd. En vervolgens de achterkant van de print, waar de draden gesoldeerd zijn,  ingesmeerd met vloeibaar rubber. De solderpunten en draden zijn nu netjes beschermd en gefixeerd.

Geen foto, ik kreeg het er niet goed zichtbaar op.

Aflakken en bevestiging aan het portaal

En daarna kon het sein aan het portaal bevestigd worden. In het echt wordt hiervoor een soort ladder-frame gebruikt. Ik ben foto’s met verschillende soorten tegengekomen. Omdat het toch grotendeels achter het sein verscholen zit, heb ik hier voor een pragmatische vorm en oplossing gekozen.

Als extra heb ik besloten nog wel twee beschermhekken aan te brengen, die een arbeider beschermen tegen de bovenleidingdraden. Ik zag dit in een filmpje op YouTube en besloot dit na te maken. Met wat ets-monsters van Han-Lin is dit gelukt.

De verschillende onderdelen klaar voor spuiten en assemblage:

DSC_2923

En bevestigd aan de Querträge:

DSC_2926DSC_2927

En dat is de stand van vanavond. ik moet het tweede sein nog in elkaar zetten en samen met het mastsein (dat hebben jullie al eens gezien, dus aan die bouw ben ik voorbij gegaan) in de verf zetten. En dan op de baan met een zelfgemaakt decoder.
Bij het tweede sein wordt naast de hekjes ook nog een bovenleiding uitlegger gemonteerd.

Alleen kan het nog wel even duren. Komende dagen wordt het mooi weer en ben ik aan de wandel. En dan volgende week met Dennis achter de serie productie van de dwergseinen aan. Wordt dus over een tijdje vervolgd…

 

5 gedachten over “Zomeractiviteiten

  1. Arjan, ik weet niet hoe dat bij jou zit maar als ik dit soort berichten lees, zie hoeveel detail je er in legt en kijk naar wat voor een geweldig resultaat er weer uit komt… dan word ik daar helemaal vrolijk van…

    Ga lekker door zo, het is een genot om zo over je schouder mee te mogen kijken…

    Erik.

    Like

    1. Herman en Erik, Dank voor het compliment. Het heeft echt niets met geduld te maken. Het topic heet niet voor niets “Zomeractiviteiten”, ik doe het gewoon rustig aan, Iedere avond, als ik zin heb, doe ik een beetje. En dan kom je heel ver in twee maanden.

      Waarom zou dat niets voor jou zijn? Gewoon rustig door prutsen.

      Zie je binnenkort. (en Erik, veel plezier op de Furka)

      Like

  2. Jou kennende komt hier dus weer heel wat moois uit. Mogelijk benader je zeer dicht de afwerking van Microscale?

    Wie weet kom ik dat eens van dichtbij aanschouwen.

    Succes Arjan.

    Groeten,
    Henk

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.