Omdat ik een led maar een slechte immitator van een TL-balk vind, ben ik een tijd bezig geweest een manier te vinden hoe een zo echt mogelijk lijkende TL-balk in H0 te maken.

Dit is hoe ik het doe:

Ik begin met een plaatje helder plastic van 1,5 mm dik. Dat zaag/frees/vijl ik in de maten 12 mm x 2 mm. Één van de lange kopse kanten rond ik af. Dan heb je dus zoiets:

TL-Balk f1Vervolgens ga je aan de slag met het object waar de TL-balk aan moet komen. Het plafond of de muur. Minimale dikte is 2mm, meer is prettig.
In de muur maak je een sleuf van 1,6 mm diep en 12,5 mm lang. Dat beetje extra lengte is nodig om de draden uit te laten.TL-Balk f2
Vervolgens neem je twee (koud-)witte 1206 SMD leds en soldeert die in serie aan elkaar. Het is aan te raden hiervoor dun lakdraad te gebruiken. Dat werkt redelijk onzichtbaar/geloofwaardig weg.

De sleuf wordt zwart geverfd om licht doorlaten te voorkomen. Mogelijk moet je desondanks de wand ook nog aan de andere kant met zwarte verf een grondlaag geven. De leds worden er daarna in gelijmd. Denk erom de draden aan de juiste kant weg te voeren. Werk je met een plafond dan kan het zijn dat je spiegelbeeld moet denken (het is maar een tip).TL-Balk f3
Zit alles vast, dan kan het stukje doorzichtig plastig erop gelijmd worden. Als je dit met KristalKlear doet, droogt de lijm mooi transparant op.TL-Balk f4
Je kunt het zo laten, of er nog een “kraagje” omheen maken. Ik heb dat wel gedaan, omdat ik het mooi vond.

Heb je de ruimte achter de wand, dan is het aan te raden de sleuf helemaal door de wand te maken en het doorzichtig plastic plaatje wat meer breedte te geven. De leds plak je direct op de andere, niet afgeronde, kopse kant.Schermafbeelding 2016-01-19 om 22.15.54

Wel nog even lichtdicht afplakken of verven.

2 gedachten over “TL-balk in H0

  1. Wel eens aan fillement gedacht uit bv een led lamp, of aan el licht dat is eigenlijk een tl lamp maar dan super dun en buigbaar om bv als tl of neon licht dienst te doen (op maat in te korten)

    Like

    1. Hi Richard,

      Nee, dit kende ik niet. Qua dikte zou het moeten kunnen. Vraag me alleen af of het voldoende licht geeft. Je wilt geen gloei effect, maar echt een felle lichtbron.
      Wanneer ik weer eens een TL-blakje moet maken zal ik hier eens naar kijken,

      Als neon lijkt het inderdaad super goed bruikbaar. In allerlei kleuren te krijgen.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.