In het vorige bericht schreef ik dat mogelijk de lange stilte is veroorzaakt, omdat ik niet aan projecten direct voor mijn  baan gewerkt heb. Nu ik het terug lees vind ik dat wel heel cryptisch. Wat ik bedoelde is dat ik bezig geweest ben, met projecten voor anderen. En de reden dat ik hiervan niet uitgebreid verslag van doe, is dat ik die personen zelf de gelegenheid wil geven over hun project te schrijven. Ik lever alleen een bijdrage.

Maar hier toch een tip van de sluier (en een hint naar de anderen over hun project te schrijven 😉 ).

Bahnhof Ausserberg

Jos staat helemaal aan het begin van de bouw van zijn baan. Het thema wordt (waarschijnlijk) de Süd Rampe en (mogelijk) station Ausserberg. Vorig jaar was ik in de buurt en heb vooruitlopend op de definitieve plannen, een dikke 100 foto’s ter plaatse gemaakt.
Nadat de Bauernhof af was, zocht ik een nieuw project. Als vingeroefening heb ik besloten station Ausserberg aan te pakken.

Als eerste heb je dan maten nodig. Het internet afgespeurd naar bouwtekeningen, maar niets kunnen vinden. Daarom zelf aan de slag gegaan met de foto’s die ik zelf heb gemaakt. Door op de foto’s te meten en alles om te rekenen ben ik tot een model gekomen dat ik in de computer kon uitwerken. Het lastigste is altijd de eerste referentie maat te vinden. Bij de  foto’s van het Bauernhof heb ik daarvoor de auto’s gebruikt, die ervoor stonden. In dit geval de mevrouw die tegen de paal geleund staat. Na een flinke studie heb ik haar op 1,68 m geschat. Dit bracht de lengte van de palen, waarop de luifel rust (afgerond) op 2,70m.
Deze referentie van de paallengte is vooral handig omdat de foto’s in perspectief zijn. Het raam boven rechts is even groot als het raam links, maar wordt op de foto groter afgebeeld, omdat het dichter bij is. Wat is nu de maat?!? Door hier weer naar de dichtstbijzijnde palen te refereren kon ik een waarde afleiden. Niet absoluut perfect, maar goed genoeg om een aanvaardbaar model te creëren. Hieronder een scan van de foto, waarop in de verschillende waardes heb genoteerd. Eerlijk gezegd weet ik nu al niet meer wat het allemaal betekent 🤯.Auserberg

Al dit meetwerk heeft me door een heel warme dag geholpen.

En daarna begon het tekenen in Fusion360. Weer twee warme dagen dagen verder was dat zo goed als klaar. In de dagen/weken daarop heb ik het model steeds verder verfijnd.Schermafbeelding 2018-09-06 om 20.14.48

Het model ga ik samen met Jos bouwen, dus ik ben nu bezig om de delen (wanneer ik zin heb) uit te frezen en zo een bouwpakket samen te stellen.IMG_1349 2

Inmiddels is de bovenverdieping en het dak ook al klaar en ben ik aan het hout op de gevel toe.

Wordt vervolgd…

2 gedachten over “Zomeractiviteiten, Bahnhof Asserberg

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.