Zo, het heeft weer even geduurd. Niet omdat ik niets te melden had. De resultaten lieten alleen even op zich wachten. De afgelopen maand heb ik bij beetjes aan het verder weatheren van de houtwagons gewerkt. Door steeds ruim de tijd te nemen en alles goed te laten drogen krijg je het beste resultaat.

Van de voorbeeldfoto’s die op het internet te vinden zijn heb ik een eerste wagon onder handen genomen. Eerst een wash met sterk vergunde zwarte verf. Daarna vlakken ingekleurd met een mengsel van 50-50 bruin zwart. Vervolgens stukken met het originele bruin (Ral 8012 Rotbraun) weer ingekleurd. Met het verfpistool een waas roestbruin. en tenslotte met een licht poeder, stof en accenten. De draaistellen heb ik met verdunde roestkleur gespoten. De spanbanden heb ik gesneden van verpakkingsmateriaal. Van die slingers die ook wel aan bossen bloemen zitten. Opgespannen en 1 mm dunne strookjes gesneden. Vervolgens gespoten.

TRN_3259

Nadat deze eerste klaar was heeft het een tijdje geduurd voordat ik zin had de volgende aan te pakken. Maar, daar is vandaag dan toch de laatste hand aan gelegd en is de houterig met drie wagons uitgebreid.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Eén van de redenen dat het een tijdje duurde voordat ik hier weer aan toe kwam, is dat ik me aan het verdiepen ben in het zelfbouwen van wissels. Vraag me niet waarom, het lijkt me gewoon leuk. Ik heb een programma op het internet gevonden, waarmee je iedere wissel kunt ontwerpen die maar te bedenken is. Het heeft alleen een behoorlijk steile leercurve. Dus daar gaat nog wat studietijd in zitten.

Een tweede dat mijn aandacht heeft gehad is CNC-frezen. Ik zat er al een tijdje over te denken, maar heb nu besloten er één aan te gaan schaffen. Dat zal nog een tijdje op zich laten wachten, want het is nogal een hap geld. Ter voorbereiding ben ik bezig het CAD/CAM programma Fusion360 te leren. Daar kun je niet alleen mee ontwerpen, maar ook gelijk de g-code files voor de frees mee genereren. Het biedt een simulatie modus, waarin je de resultaten van de verschillende frees gangen kunt terugzien.

Er gaan weer een hoop leuke dingen gemaakt worden. Wordt vervolgd…

9 gedachten over “Weatheren II en andere bezigheden

  1. Hoi Arjan,

    Het ziet er weer gelikt uit alhoewel die lok nu wel heel erg maagdelijk wit is… Ik zal het je niet gauw nadoen.

    Wat opbouwende kritiek (zo is het althans bedoeld!):
    – het lijkt op de foto’s dat er slechts een paar kleuren zijn gebruikt voor het weatheren: de vlekken zijn óf donker óf licht en het lijkt alsof er weinig kleurschakeringen daartussen zitten. Maar… dat kan natuurlijk ook aan mijn zicht en aan m’n laptop liggen…
    – voor de volgende wagens (die nog moeten): Is het een idee om nog meer variatie in (de randen van het) vlekkenpatroon aan te brengen zodat je duidelijk kan zien dat ze op verschillende momenten en door verschillende personen zijn ‘schoongespoten’? Zo heb je bij alle 3 het DB logo netjes schoongemaakt terwijl ze dat in de werkelijkheid worst zal zijn: slechts een aantal nummers op de wagens zijn van belang: het UIC nummer (voor de doorbelasting/kosten/huur), de beladingscijfers, mogelijk de maximale snelheid (alhoewel daar niet zoveel variatie in is => 80 of 100) en de remkranen.
    De scharnieren zijn van belang als de deuren vaak open en dicht moeten: bij het be- en ontladen van boomstammen nemen ze een grijper en gebeurd dat van bovenaf. Wellicht dat ze nog met een bezem door de wagen gaan om evt. afgevallen schors te verwijderen maar dat is dan wel een heel fanatieke werknemer 🙂

    Het is heerlijk om te zien hoe de wagens er van opknappen 🙂

    M.vr.gr. Erik

    Geliked door 1 persoon

    1. Erik, kritiek op deze wijze is altijd opbouwend. En zeer gewaardeerd!

      Er is inderdaad niet heel veel in kleuren gevarieerd. Dat was ook op de foto’s niet het geval. Ik stond laatst achter een vrachtwagen die dezelfde vervuiling had en het is echt licht of donker. De flits heeft het allemaal wel extra platgeslagen…

      Op zich is het patroon op ieder wagen uniek. Op de foto’s uit het echt bleek dat de tekst “Ladegut Rohholz” altijd schoon is, evenals het paneel met het DB logo. Die heb ik aan de randen wel bewerkt, maat grotendeels “schoon gelaten”. Er zit wel een wash op en ook een roest nevel.

      Vervolg project zijn de groene wagens. Die wil ik met chipping techniek gaan bewerken.

      De loc blijft voorlopig schoon. Die worden sowieso anders vies dan de wagons.

      Like

  2. Hoi Arjan, ik vind dit weatheren bijzonder mooi geslaagd! Net wat Erik schrijft: ik moet het nog maar voor elkaar zien te krijgen (kwestie van durven en eerst eens een paar sloopwagens op de kop tikken om te oefenen).

    Wagons en locomotieven weatheren of niet: het blijft vaak een dilemma bij de modelspoorders. De één zal zeker de locs in ‘originele’ staat willen houden omdat ze dan nog redelijke waarde hebben bij verkoop (tenzij ze van fabriek uit al geweathered zijn). De ander geeft daar weer niks om en kwast er vrolijk op los. En dat is idem met wagons. En flinke kleurschakeringen kunnen zeker wel voorkomen. Naar mate de tijd verstrijkt zullen de schakeringen door verweren vager worden. Het kan allemaal lijkt me.

    Maar toegegeven: geweathered rolmaterieel maakt het modelspoorplaatje wel compleet 😉 En daar hoort ook een glimmende loc bij: net of ie haar eerste trip maakt 🙂

    Like

    1. Het is inderdaad wel een stap. Deze wagons zijn moeilijk te krijgen en vervang je niet zomaar.

      Als je niet vervuild, omdat het de waarde aantast, dan beleef je de hobby op een andere manier dan ik. Ik koop geen spullen als belegging, maar om mee te rijden en de sfeer zo goed mogelijk na te bootsen. Maar goed, daar hebben we het vaker over gehad. Deze hobby kent vele verschillende invalshoeken en beoefenaars.

      Like

      1. Mooi gezegd Arjan; het is voor mij geen belegging, het voornaamste doel is ontspanning, genieten, herinneringen ophalen en wat dies meer zijt… Vrouwlief zegt altijd tegen mij als ik met een modeltrein bezig ben: Da’s 50 euro (de lok) en dat een tientje (wagon) en nog een tientje… en nog een… Tot grote hilariteit van de kinderen die ook wel weten dat het veel meer heeft gekost. Maar als ‘ik er niet meer ben’ (laten we hopen dat dat nog heel heeeeel lang duurt) waarschijnlijk wel realiteit…
        Dus… lekker genieten… En ja, iedereen doet dat op zijn eigen manier…
        Veel plezier en ga lekker zo door. Ik vind het zeer inspirerend !

        Geliked door 1 persoon

      2. Voorop gesteld, ik heb de hobby voor het rijden en niet als belegging, dus in de toekomst zal ik ook wel wat gaan weatheren aan de wagons. Maar ik hoop dat jij het snel onder de knie krijgt, dan kun jij mij het leren, hahahaha.

        Geliked door 2 people

  3. Ik vind het erg mooi de geweatherde wagons, ik vind ook dat je een goed resultaat hebt bereikt, maar helaas hier durf ik niet aan te beginnen. En zoals Erik al schrijft de locs zijn dan erg mooi schoon, en deze zullen dan ook gedaan moeten worden, en daar begin ik zowieso niet aan.
    Maar toch; Mijn COMPLIMENTEN en een dikke PLUIM.

    Like

    1. Dankjewel Herman. Zoals met veel zaken is het weer gewoon een kwestie van doen. Maar hier komt toch ook wel wat creativiteit, materiaal kennis en (verf)techniek bij kijken. Dat moet ik nog verder ontwikkelen.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.