Het laatste bericht over mijn modelbouwactiviteiten van deze zomer. De bouw van een loods voor de module van Paul en Johan. Ik werd door hen benaderd met de vraag of het voor mij mogelijk was de locloods die destijds in Finhaut bij het station stond na te bouwen. Een leuk project, dat ik graag opnam.
Helaas waren er alleen (te) kleine veraf foto’s beschikbaar, die niet meer dan een algemene indruk gaven. Dus meten en omrekenen was er niet bij. Maar dat hoefde ook niet, want Johan had hierin al het nodige voorwerk gedaan. Ik ben van de gegeven maten uitgegaan. Op zich een eenvoudig ontwerp dat redelijk snel in Fusion360 uit te werken was.Schermafbeelding 2018-09-10 om 19.46.04
Complicerende factor was dat er ook deuren in moeten komen die naar wens open of dicht gaan. Nu houd ik wel van een uitdaging en heb eerst een paar dagen over het mechanisme voor de deuren lopen nadenken. Daarna ben ik dat gaan tekenen. En dat was maar goed ook, want mijn eerste idee bleek niet uitvoerbaar. Daarna uitgeweken naar plan B. Dat is eigenlijk erg eenvoudig. De deuren zijn tweezijdig gefreesd uit 2mm styreen. Aan de scharnierkant is aan de binnenkant een groef gefreesd van 1 x 1,25 mm. Hierin wordt een 1mm messing buis gelijmd.Schermafbeelding 2018-09-10 om 19.51.59

Die buis gaat onderaan de deur door de vloer. Boven valt het in een gleuf die binnen in de voorgevel is gefreesd.Schermafbeelding 2018-09-10 om 19.53.49

Onder de deur zijn nog twee plaatjes van 0.5mm dik aangebracht die de deuren vrij van de bodem houden.
Met één of twee servo’s zijn de deuren dan open en dicht te doen.

Leuk in theorie, maar om het goed uit te proberen heb ik eerst een prototype gemaakt. Iets wat snel te frezen en in elkaar te zetten was, met mechanisch dezelfde opbouw.Schermafbeelding 2018-09-10 om 20.00.30

Voor een Arduino heb ik een programmaatje gemaakt dat continu de deur open en dicht doet. Uiteindelijk kwam dit er uit:

Het bleek dat de ruimte die ik tussen deur en gevel had gelaten, te weinig was. Je kunt bij het prototype wel zien dat ik daar flink heb geschuurd. Hierop is het ontwerp aangepast.

Het dak en de deuren bleken wel een uitdaging om te frezen. Het dak, om de juiste instelling te vinden, zodat het resultaat voldoende glad was. Bij de deuren moesten beide zijden gefreesd worden en de deur dus steeds op precies dezelfde plaats onder de frees liggen. Hier heb ik veel geleerd. En spoedig kon ik mijn Belgische vrienden de eerste foto’s van de resultaten sturen.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Hierna kwam de afwerking. Ik heb bij het Bauernhof geleerd hoe met Stucco te werken. Dat heb ik dat hier ook toegepast. Oefening baart echt kunst. Dit is al weer iets beter dan bij mijn boerderij.IMG_1385 2

Voordat ik alles in elkaar geplakt heb, heb ik eerst de binnenzijde van een kleur voorzien. Tot aan de kozijnen donker grijs en daarboven ivoor. Het dak is in een metaal grijze kleur gespoten.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Hierna werden de kozijnen ingebouwd en van “glas” voorzien en was het bouwwerk op zich klaar. Nu alleen de servo’s en electro nog.

Achteraf viel dat allemaal reuze mee. Alleen het afregelen van de servo’s koste veel tijd. Hierbij bleek ook dat de deuren net iets te strak tegen elkaar sloten, waardoor ze klemden. Veel vijlen, schuren en opnieuw proberen. Maar toen deed ie het ook zoals bedoeld:

Project af. Tevreden gevoel. Of toch niet? Om de één of andere reden begon ik me opeens af te vragen of de twee sleuven in de bodemplaat wel de goede afstand hadden. Hier moet H0m spoor in met een spoorbreedte van 12 mm. Toch maar even in Fusion360 nagekeken, en, verdorie, te dicht bij elkaar. Ik kwam een spoorstaafbreedte tekort. Ik vraag me nog steeds af waarom ik hieraan opeens begon te twijfelen. Ergens heb ik in mijn onderbewustzijn die fout geregistreerd en dat kwam er nu pas uit.

Om een lang verhaal kort te houden; ik heb de loods een tweede keer gebouwd. Da’s het voordeel van CAD/CAM, als je eenmaal de freesprogramma’s hebt, jas je er zo nog één uit.

Gelukkig had ik nog een week tot de afgesproken overdracht en dat heb ik met goed plannen van de werkzaamheden gehaald. Op zaterdag 25 augustus heb ik in Houten de loods aan Paul overgedragen en heeft hij het, samen met Johan, inmiddels op de module ingebouwd. Binnenkort te bezichtigen in Leuven. Veel succes op de tentoonstelling mannen!

Deze slideshow vereist JavaScript.

6 gedachten over “Zomeractiviteiten, bouw locloods

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.