Op mijn baan maak ik gebruik van servo’s om mijn wissels aan te sturen. De servo’s, op hun beurt, worden door de OC32 aangestuurd.

Al enige tijd – ik denk sinds versie 0.0.3.0 – is er een commando Suspend Servo in de OC32 beschikbaar dat de servo na de ingestelde tijd uit zet. De servo staat dan inactief en drukt dan niet langer de wissel aan. Werkt prima.

Echter, ik heb wat van die mooie Tillig wissels in mijn baan, en één daavan, een kruiswissel, geeft ontsporings problemen wanneer de wisseltongen niet stijf in de goede positie worden gedrukt. Ongetwijfeld het resultaat van niet helemaal loepzuiver inbouwen.
Oplossing: het Suspend Servo commando uit de wissel configuratie in de OC32 gehaald. De servo drukt nu continu de wisseltongen aan.

Probleem opgelost, denk je. Maar…., nu zit ik steeds in het gebrom van twee servo’s. Niet luid, maar toch een gebrom. Dat moet beter kunnen.

Ik heb dit als volgt opgelost:

Omdat ik twee-rail rij, moeten mijn wissels gepolariseerd worden. Hiervoor gebruik ik een relais dat ook door de OC32 aangestuurd wordt.
Een typische wissel configuratie ziet er als volgt uit:

Aspect 0:

  1. SetServo              * Zet de servo rechtdoor
  2. SetAspect 0        * Zet het relais uit
  3. Suspend Servo   * Zet de servo uit

Aspect 1:

  1. SetServo              * Zet de servo afbuigend
  2. SetAspect 0        * Zet het relais aan
  3. Suspend Servo   * Zet de servo uit

Hiermee heb ik de rode en groene knop die voor de wissel beschikbaar is gebruikt. Maar, er is nog een rode en groene knop beschikbaar: van het relais!

Stel de wissel is adres 67. Dan is het relais adres 83 (standaard zit het relais 16 pins verderop op. Hoeft niet, maar als je niet verandert is dat hoe het is.)
De aspect definities voor de twee adressen heb ik nu als volgt gemaakt:

Adres 67:
Aspect 0: Zet wissel rechdoor zonder suspend en zet 83.2
Aspect 1: Zet wissel afslaand zonder suspend en zet 83.3
Aspect 2: Zet wissel rechtdoor met suspend en zet 83.2
Aspect 3: Zet wissel afslaand met suspend en zet 83.3

Adres83:
Aspect 0: Zet 67.2
Aspect 1: Zet 67.3
Aspect 2: Relais uit
Aspect 3: Relais aan

Nu kan ik dus zowel met als zonder suspend de servo bedienen.

Nu is het de truuk om in TrainController de servo zonder suspend te gebruiken wanneer nodig en anders de met suspend. Na even nadenklen was me snel duidelijk waar ik dat moet configureren. De wissels hoeven alleen aangedrukt te worden wanneer er een trein overheen komt. Dat is dus wanneer de wisselstraat gereserveerd is. Wordt de reserveering opgeheven, dan mogen de servo’s gesuspend worden.

Nu kun je in TrainController wel meerdere adressen aan een wissel hangen, door  op te geven dat er meerdere wisselspoelen te bedienen zijn. Maar het leek me beter het op een andere manier te doen.

Als eerste heb ik het adres van de wissels uit het baanplan verwijderd. Als je op het baanplan de wissel opmzet gebeurt er dua niets meer.

Vervolgens heb ik 2 omzet schakelaars gedefinieerd:
67 suspended, die 83.0 en 83.1 bedient;
67 power, die 67.0 en 67.1 bedient.

Weichenstrasse switch

Vervolgens heb ik in alle wisselstraten waar de wissel deel van uitmaakt operaties opgenomen om bij gereserveerd zijn 67 power in de juiste richting te zetten en bij wegvallen van de reservering 67 suspend in de juiste richting.

Weichenstrasse power

Weichenstrasse suspend

De tweede servo van de kruiswissel heb ik op dezelfde manier behandeld, allen nu met adres 68 en 84. Wordt de wisselstraat nu geselekteerd dan hoor je de brom en worden de wisseltongen aangedrukt. Is de trein voorbij, dan houdt het gebrom netjes op.

2 gedachten over “Servo’s geactiveerd houden zolang als dat nodig is

  1. Ik ben Georges uit Merksem rij ook zwitsers BLS Railjet ezv
    Ik heb een vraagje over treincontroller
    Ik maak een ovaal met 3 blokken elke 3 meter lang
    Daar laat ik een trein van 1 meter in rond rijden automaties
    dat gaat niet stop twee blokken verder
    kunt U mij helpen ben al 30 dagen aan zoeken
    graag Hoe lost je zo iets op bedank bij voorbaat

    Like

    1. Georges,

      Ik heb je een mail gestuurd.
      Zelf rijd ik niet met de Automaten die Traincontroller biedt. Dat is me te willekeurig. Bij mij rijden treinen van Frutigen naar Brig en dan in weer terug. Behalve dan de Tonerdezug, want die gaat vol door de tunnel en komt leeg uit de richting Brig weer terug.
      Wat ik wel weet van Autotrain is dat je moet instellen hoe vaak de route moet worden gereden. Dus ik vermoed dat die van jou netjes van start nar einde rijdt en dan klaar is.

      Bekijk ook de video’s van Ruud Boer eens. Hij heeft een hele serie videos over het gebruik van TC gemaakt. Aflevering 9 gaat over Autotrain. Afleveringen 7 en 8 over resp. Autotrain by Drag&Drop en Spontanious Route

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.