Ondanks het warme weer deze week toch het een en ander kunnen doen. Het tweede sein in elkaar gezet, evenals het mastsein. Alles op de baan geplaatst. Hiervoor moest ik ook nog twee portalen maken/plaatsen.

E n toen alles aansluiten. Eerst de lakdraden aan een verbindingsprintje gesoldeerd. Hierop heb ik in de 12V leiding een weerstand gezet. Dit is bij toepassing van mijn eigen decoder niet nodig, maar om te voorkomen dat ik een led per ongeluk opblaas, toch maar gedaan.

DSC_3108

De draden vervolgens op de decoder aangesloten. Het mastsein met z’n drie lampen kon nog op de decoder die de drie dwergen bediend. Voor de twee portaalseinen (ieder 7 lampen) heb ik een nieuwe decoder geïnstalleerd. DSC_3125

Wat kleine aanpassingen in het programma, om de lichtsterkte aan te passen en we kunnen rijden:

Wordt vervolgd…

 

4 gedachten over “Portaalseinen

  1. Hoi Arjan, daar zit weer aardig wat knutselwerk in maar je ziet dat het werken met deze zelf ontworpen bouwstenen zijn vruchten af begint te werpen. Dus dikke pluim voor de seinbeelden.

    Wat me nog wel opvalt is dat de (laatste) trein vrij abrupt stopt (hij is al halverwege het perron voordat hij remt voor een rood sein). Persoonlijk zou ik als bestuurder van een dergelijk zware trein bij een onveilig seinbeeld niet zo snel aan komen rijden om dan op het laatst vol in de remmen te moeten. En dat geldt dus ook voor de doorgaande treinen in het eerste shot: daar komt de trein op snelheid het station in denderen terwijl het sein nog maar net op groen is gegaan. Het lijkt me aan te raden om nog wat met koploper instellingen te stoeien.

    Verder niets dan lof !!

    M.vr.gr. Erik

    Like

  2. Erik, dank voor de pluim en opmerkingen. Het filmpje is even snel gemaakt om de seinbeelden te laten zien. (Let ook op de dwergseinen 😝) Om de kijker niet te vervelen heb ik stukjes film tussen verspringen sein en het arriveren van de trein weg gehaald. Vandaar de korte tijden.
    Verder moet ik inderdaad de rem- en stop-punten nog beter instellen. Ook moet ik nog regelen dat het sein pas rood wordt wanneer de laatste wagon gepasseerd is.
    Gelukkig kan dat met Traincontroller allemaal naar wens worden ingesteld.

    Zie je volgende week.
    Arjan (vanaf het Pieterpad)

    Like

    1. Herman, als we nu de voeding in orde krijgen kan het heel snel gaan 😛

      Voor degenen die er niet bij waren: afgelopen week bij Herman geweest om decoders te brengen.
      Bij de eerste provisorische aansluiting en het proberen, bliezen we een Arduino op. ?!?!? Hoe kan dat nou? Nieuwe Arduino erin, en even later: PLOF. En zo hebben we er, in een verder heel gezellige middag, totaal 5 Arduino’s doorgejaagd.. Aan het einde kregen we het vermoeden dat de door mij meegenomen voeding niet helemaal koosjer meer was. En dat blijkt inderdaad het probleem.

      Dus Herman; binnenkort komen ze er (weer) aan😋

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.