Het wordt weer koud. En zeker op de hoogte van Blausee-Mitholz zal het niet lang meer duren voordat de eerste sneeuw gaat vallen. Dus moeten er maatregelen getroffen worden, zodat het treinverkeer ongestoord doorgang kan vinden.

Belangrijk hierbij is het goed ijsvrij houden van de wissels. Daarom heb ik de afgelopen dagen besteed aan het opbouwen van de wisselverwarming. Dit is een project dat al een jaar in de pijplijn zit. De transformator is al lang geleden een keer getekend en 3D-geprint. En ook de studie van het frame waarop e.e.a. is gebouwd, is al een tijd geleden uitgevoerd. Hiervoor heeft Henk, toen hij op Blausee-Mitholz was, voor mij een aantal foto’s gemaakt.100_1866

Dankzij de vrije dagen, had ik nu eindelijk de tijd het geheel op te bouwen. Hiervoor heb ik messing profielen van verschillende maten en vormen gebruikt, en 0,33 mm draad voor de leidingen. Wat isolatoren van Sommerfeldt maken het geheel af.

Na een hele middag solderen in een steenkoude garage (de winter komt er inderdaad aan), begon het er al op te lijken.DSC_3438.JPG

Na deze fase begon ik tegen problemen aan te lopen met het solderen. Teveel kleine delen dicht bij elkaar. Zet je het ene vast, laat het andere los. En koelen met natte watjes werkte ook niet, omdat het zo dicht bij elkaar zit. Dan pakte het nieuwe soldeer weer niet.
Dus overgestapt op lijmen. De hoofdelen aan elkaar gezet met 2-componenten lijm. En dat de nacht over laten drogen. Daarna de kleinere delen aangebracht, op kleur spuiten en de leidingen aanbrengen.

En dan krijg je dit (zoals gewoonlijk zijn foto’s genadeloos en zie je nu iedere tekortkoming):

En twee gaten boren verder staat het op de baan. Niet op dezelfde plek als het origineel. Daar is door het schuine dak geen ruimte en zou het bovendien vlak voor een sein staan. Het zicht daarop mag niet belemmerd worden. Nu de begroeiing en wat schakelkasten erbij en dan is dit ook af.DSC_3457.JPG

Het wordt inderdaad koud. Terwijl ik stond te fotograferen kwam er een lege houttrein uit Brig. Zal richting Schwarzwald gaan voor een volgende lading hout…DSC_3458.JPGDSC_3461.JPG

 

5 gedachten over “Winter is coming

    1. Herman,
      De wisselverwarning die ik eerst zou bouwen, had drie trafo’s. Tussen foto’s van Johan de Reuver uit ±2005 en eigen foto’s uit 2013 bleek het aangepast. Er is er nu nog maar één. Vandaar dat ik Henk gevraagd heb nog een keer foto’s te maken.
      Volgens mij heb ik soortgelijke trafo’s ook bij SBB stations gezien. En dan heb je ook nog de variant die Sommerfeldt levert.Je kunt er volgens mij alle kanten mee op. Zal niet snel verkeerd zijn.

      Like

  1. Dat ziet er mooi en waarheidsgetrouw uit Arjan. En naar Erik zijn bouwsels ben ik overigens ook zeer benieuwd.

    En wat betreft de vraag van Herman: ik zou dus niet (meer) kiezen voor de trafo’s van Sommerfeldt. De 3D-geprinte modellen zijn correct en vind je zowel bij de SBB als bij de BLS langs de baan.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.