Een paar weken geleden heb ik al over de toepassing van lichtsensoren bericht. Kant en klaar voor weinig te koop in het verre oosten. Na succesvolle toepassing op mijn ijk-spoor heb ik nog twee melders ingebouwd op de kopsporen voor de pendeltreinen. Die rijden nu netjes tot het eind van het spoor.

Daarna was het de beurt aan het schaduwstation. Dat bestaat bij mij uit vier sporen met ieder drie blokken. Er staan dus steeds vier treinen naast elkaar en drie achter elkaar. Bij de middelste blokken heb ik zo nu en dan een probleem dat locs doorschieten. Dat wordt waarschijnlijk (heb het niet nauwkeurig onderzocht) veroorzaakt door tussentijdse onderbrekingen van de stroom; wanneer er op de baan iets mis-gaat, druk ik op de knop om alles stil te leggen. Dit interfereert waarschijnlijk met de berekeningen die TC moet doen om treinen op het juiste punt te laten stoppen.

Daarom wilde ik een “harde” melder. En zo geschiede…

Nu bleek  er weer een probleem op te treden. De sensor reageert op gereflecteerd licht, maar niet iedere loc reflecteert genoeg om de sensor te activeren. Zie hier, met een wit papiertje lukt het wel, maar de “kale” loc doet de sensor niet afgaan.

Deze slideshow vereist JavaScript.

De oplossing de ik hiervoor heb bedacht is het inbouwen van de sensor tussen de rails. Onder iedere loc plak ik dan iets wits en dan zou het wel moeten werken.

Probleem is alleen dat onder de rails een plaat van 12 mm ligt waar de sensor doorheen moet. Omdat ik geen zin had gaten ter grootte van de komplete print te maken, heb ik extra TRC5000 sensoren besteld om die op de print te vervangen. Op deze manier kan de sensor verlengt worden.TRN_0029

Voor de sensor moet een gat van 12mm geboord worden. Dat moet van onderaf gebeuren. Om te voorkomen dat de boor door de rails schiet heb ik met een stukje verwarmingsbuis een stop gemaakt.TRN_0030TRN_0031

Als eerste wordt vanaf boven met een 3mm boor een geleidt gemaakt. Dan weet ik zeker dat de sensor ook tussen de bielzen uitkomt.TRN_0034

Hier zie je dat een eerste gat dat prompt op een legger uitkwam. Met het tweede ging alles goed.
De sensoren worden onder de plaat geschroefd en aangesloten.TRN_0037

Tenslotte moesten de locs nog van een stukje tape worden voorzien. Wanneer ze weer op de rails staan zie je hier niets van.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Ik heb er nog een kort filmpje van gemaakt. In de inzet links zie je de sensor oplichten. In de inzet rechts zie je boven het middelste blok onder dan ook de rode punt oplichten. Teken dat TC het gezien heeft. Dit triggerd het stilhouden van de loc.

Tot later!

 

 

Een gedachte over “Verbeterde lichtsensor

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.