Nee, schrik niet, ik verhuis niet naar een andere hobby. Er is een nieuwe uitdaging in modelbouw binnengekomen. 😛

BLS bovenleiding masten

In april schreef ik over de BLS masten die Han-Lin voor mij als ets zou vervaardigen. Begin Juni kreeg ik van hem een proefexemplaar opgestuurd. Een plaatje! Zeer filegraan, maar daardoor ook heel mooi, hors category  (de Tour de France is aan de gang ).

DSC_2805DSC_2806DSC_2809

Een aantal van jullie heeft het model in het echt kunnen bewonderen tijdens de laatste Swissgroep bijeenkomst in Houten.

Langs mijn parade traject heb ik zes van deze masten nodig. Er moeten er dus nog vijf bij. Han-Lin wilde daarvoor met alle plezier de etsen leveren, maar het in elkaar zetten moet ik zelf doen. Dat kost hem teveel tijd. Fair deal.

Vandaag zijn de etsdelen gearriveerd. En nu de uitdaging deze allemaal op de juiste manier te buigen, solderen en samen te voegen. Hieronder de etsdelen voor één mast. Wat nog ontbreekt is het 0,3 mm messing draad voor bevestiging aan de mast en 0,5 mm voor de uitlegger.

DSC_2800

Ik heb één en ander ongeveer op de plek gelegd, zodat duidelijk is wat ieder deel is.

Nog meer plannen

Het is nu meer het seizoen van plannen dan van doen. Een tweede plan dat ik aan het uitwerken ben zijn de seinen aan de Frutigen kant van het station (in de vorige post al genoemd).

Ook hiervoor geldt dat ik ditmaal alles zelf moet bouwen. Weliswaar wel deels met etsdelen die Han Lin me levert, maar het samenstellen ga ik nu zelf doen.

Voor de seinen zelf heb ik het volgende plan gemaakt:

Seinen BM

Je ziet hier van links naar rechts, spoor 1, 2 en 3. Spoor 2 en 3 zijn de doorgaande hoofdsporen.

In het echt gaat spoor 1 over in spoor 2 in het begin van de boog. Vlak voor het viaduct over de hoofdweg.  Voor de beveiliging van spoor 1 staat in werkelijkheid een 5 licht sein. Dit stamt waarschijnlijk nog uit de tijd dat verderop in de boog een overloopwissel lag. De wissels zijn allang weg, het sein staat er nog.
Aan het begin van de boog hangen voor spoor 2 en 3 voorseinen. Ook deze zijn inmiddels vervallen.
De hoofdseinen staan na de wissel van spoor 1 naar spoor twee. Een vijflichtsein  met vierlicht voorsein op mast voor spoor 2, en een drielicht sein met vierlicht voorsein hangend voor spoor 3.

Ik heb geen ruimte achter de wissel en moet ze daarom ervoor zetten. De vijflichtseinen hebben geen functie meer. Ook bij mij niet, dus is een drielicht prima.

De seinen zelf maak ik van etsdelen. Het juk waaraan de seinen aan het portaal hangen ga ik zelf maken van 1 x 1 mm messing.

De zomer ga ik gebruiken voor wat restjes en het ontwikkelen van een soldeermal.

Prettige vakantie allemaal! Wordt vervolgd…

3 gedachten over “Nieuwe uitdagingen

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.