Mijn Paradestrecke heeft een overloopwissel. Hiermee kan van rechter naar linker spoor gewisseld worden. In het grootbedrijf komen deze wissels ook voor, dan meestal beide richtingen op. Daarvoor ontbreekt het bij mij aan ruimte.

Nu ben ik al een tijdje aan het bedenken hoe de seinen hier geplaatst moeten worden. Aan beide kanten van de wissels wordt een blok verlaten en een nieuw blok binnen gereden. In eerste instantie had ik dan ook de seinen als volgt gepland:
Oude plan

Wat me al een hele tijd dwars zat aan deze opstelling, is dat op deze manier de seinen redelijk dicht bij de tunnel komen te staan. Hierdoor zijn ze voor de toeschouwer moeilijk zichtbaar en voor de machinist op de trein pas erg laat zichtbaar. Niet echt wenselijk.

Ik heb de gewoonte om op YouTube filmpjes van Cabinefahrten te bekijken. Hierbij viel me op dat de seinen die voor een overloopwissel staan, er meestal een flink eind voor staan. Op de Gotthard ongeveer een seconde of 10 ervoor. Op de Lötschberg is het niet veel anders. Bij een snelheid van 80 km/h (22 m/sec) is dat dus zo’n 200 meter. De enige seinen die je bij de wissels zien zijn dwergen.
Ik heb me nog af zitten vragen of ze in Zwitserland wel met een bloksysteem werken, want op deze manier lijkt het meer op een Zugfahrweg beveiliging. Na dit besproken te hebben met de pro in ons gezelschap (Claudio), zijn we tot de conclusie gekomen dat het beiden is. Bloksysteem wanneer er geen wissels tussen seinen liggen, en Zugfahrwegsicherung wanneer er wel wissels in liggen. Die seinen zijn te vergelijken met de uitrijseinen in een station. Doordat wij altijd met ruimte moeten woekeren en een trein wel voor een sein willen laten stoppen, zetten wij de seinen altijd vlak voor de wissels. Dat hoeft in het grootbedrijf natuurlijk niet.

Daarom heb ik mijn plan aangepast en de voor-, hoofd- en SIM-seinen geschrapt. Het nieuwe plan ziet er nu zo uit: Nieuwe plan Een stuk simpeler.

Toen die kogel eenmaal door de kerk was kon ik eindelijk dit stuk baan verder afmaken. te beginnen met het maken van vier dwergseinen, aansluitblokjes en een decoder.TRN_9074

Ik bouw mijn dwergseinen zonder weerstanden aan de draden. De weerstanden komen op het aansluitblokje. Voordeel hiervan is is dat ik nu geen weerstanden door het 4 mm gat hoef te prutsen en dat de draden aan het sein relatief kort kunnen zijn.
De +12 en onderste twee leds ieder een 470Ω (SMD) weerstand en de beide leds in serie 270Ω. Op deze wijze zijn de leds beschermt tegen te grote spanning en is de belasting van de leds in balans.TRN_9076

De decoder is alweer Arduino nummer 5 op mijn baan. Daar heb ik inmiddels aardig wat mee uitgespaard.

TRN_9080

Na het monteren en aansluiten ziet het er weer gelikt uit:TRN_9088TRN_9085

Op de onderste foto zie je gelijk het resultaat van een ander project dat ik onder handen heb gehad; de tunnelingang aan de linkerkant. Deze is nu ook klaar. Het schotter is nu aangevuld tot in de tunnel en de kabelgoten eindigen aan beide kanten in een put.

TRN_9081

Nu alleen de bovenleiding (masten en draden) nog en wat schakelkasten, magneten en assentellers en dit stuk is klaar.

Wordt vervolgd…

 

6 gedachten over “Versimpeling van seinen

  1. Een prachtige oplossing Arjan!
    Ook je baan. is schitterend.
    In mijn zoektocht vandaag naar SBB lichtsein decoders kwam ik op jouw bouwverslag.
    Dat bouwen met Arduino kom ik bij je navragen. Want de prijzen voor decoders vind ik erg hoog in relatie tot hun flexibiliteit.
    Succes met de verdere bouw!

    groeten
    Harry

    Like

    1. Hoi Harry,
      Ik help je graag. Het programmeren is wat minder flexibel dan bij normale decoders, maar hoe vaak verander je de instellingen nou? Ze bevallen mij prima.
      De weerstanden die ik hier heb ingebouwd zijn trouwens met inzet van deze decoder overbodig. Ik gebruik ze om niet per ongeluk de led van het sein op te blazen.

      Groeten, Arjan

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.