Ja, je leest het goed. Mijn afgelopen twee weken hebben voornamelijk rond dakpannen gedraaid.

Na een eerste test van het dakpanontwerp op de dakkapel, de pannen op het dak van het hoofdgebouw gelegd. Om de karakteristieke dakpanranden erin te krijgen heb ik de dakpan 5º geroteerd ten opzichte van het dakvlak. Fusion heeft een functie waarbij je één element een aantal keer kunt laten herhalen, met een in te stellen afstand. Het grote dak kreeg zo 101 kolommen x 23 rijen pannen. Totaal 2323 stuks. Op twee dakhelften wordt dat 4646 stuks.
Hier was ik op een punt aangeland dat mijn PC het erg druk kreeg. De processor, een i7, heeft 4 cores, rekeneenheden. Daarvan was er één continu bezet en twee extra regelmatig. Uiteindelijk heeft het meer dan 15 uur processor tijd over drie dagen gekost om alles voor het frezen uit te rekenen.

Natuurlijk is zo’n ontwerp niet gelijk goed en moest er, na wat proef draaien, nog e.e.a. aangepast worden. Zo’n aanpassing brengt je zo een halve dag verder. Gelukkig heb ik een baan om de wachttijden tussendoor mee op te vullen.

Tenslotte heb ik de objecten wat kleiner gemaakt. Het hoofddak in een voor en achter stuk en de delen voor de dakkapellen. Totaal 8 delen.

Het frezen viel niet direct mee. Dat is ook in het vorige bericht te zien. Maar na wat vogelen, proberen en leren ben ik er achter dat het het mooiste wordt in twee freesgangen. Jammer alleen dat één keer het hele patroon frezen al 7 uur kost. Maar dan heb je ook wat.

IMG_8640IMG_6944

Tussendoor heb ik het dakje uit de vorige post van een kleurtje voorzien. Ziet er inderdaad niet verkeerd uit.IMG_3069

Ik heb nu alle  delen van het voorhuis gefreesd en ga eens kijken hoe ik dit verder moet verwerken. IMG_7772

Alles netjes glad en strak vijlen, schuren, spuiten met primer en zwart aan de binnen kant. Bekleden met (balsa)-hout. Moet nog iets bedenken voor de pleisterlaag op de begane grond. Iemand een idee?

Nog genoeg te doen.  Wordt vervolgd…

10 gedachten over “Dakpannen

  1. ziet er strak uit Arjan.
    Voor het stuckwerl heeft ondermeer Valejo blijkbaar iets speciaals hiervoor. Johan Michiels heeft dit recent nog aangeschaft maar heb de resultaten nog niet gezien hiervan

    Like

  2. Nou Arjan daar ligt een flinke puist werk, maar het ziet er mooi uit, wat betreft de dakpannen vind ik de kleur best mooi, nu nog wat vervuilen.
    Voor pleisterlaag doe ik witte acrylverf (Action) verdunnen met water en daar voeg ik wat fijn zand toe, ik gebruik het witte zand voor de bodemvulling van de vogelkooi, dit zeef ik eerst om alle grove stukjes er uit te halen. Zet wel eerst een proefstukje i.v.m.de hoeveelheid zand die je wilt gebruiken. Niet te veel zand!!!!!!
    Succes.

    Groetjes Herman.

    Like

  3. Hi Arjan, Daar gaat behoorlijk wat tijd inzitten zo te zien om te verwerken en te printen. Maar het resultaat mag er zijn. Dus geduld is een schone zaak in deze… Ben benieuwd naar de verdere vorderingen. Wordt tijd binnenkort weer eens de grens over te steken voor een sneak-preview… Gr. Joachim

    Like

  4. Arjan,
    Het is altijd met veel belangstelling, dat ik jouw artikelen lees. Jij weet wel wat voor een ‘werk’ daar allemaal in zit. Tsjonge, respect, hoor! Het verder afwerken en/of vervuilen zal ook nog wel de nodige ‘zorg'(werk) inhouden. Met jouw energie lukt dat en zal jij niet snel stoppen. “Doorzetten” staat letterlijk in jouw ogen geschreven!
    Nog veel suk6 verder en uiteraard met de nodige plezier in jouw modelbaanhobby.

    Groetjes
    Gerard W. Steenhoek

    Like

  5. Heb het nodige voorwerk al gezien van je en ziet er zeer veelbelovend uit. Pleisterwerk suggestie van Herman had ik al in je ‘oren gefluisterd’. Er zijn zo verschillende methodes dus dat wordt uitvinden wat het beste past.

    Die boerderij: je hebt met grote zekerheid één afnemer in ieder geval! 😉 Succes !

    Like

    1. Hoe verhoudt dit spul zich op kunststof, en dan denk ik bvb aan hechting en breken,/schilferen bij verbuigen. Op een MDF of balsa ondergrond heb je meestal wel een goede hechting en stevigheid maar op Plasticard of plastik constructies heb ik geen idee in hoeverre dat dit hecht en eventueel bij wat verbuigen dan gelijk
      breekt of loskomt van de ondergrond ?
      Waar is dit tevens in NL of Belgie te bestellen. Ben zeker ook geinteresseerd in zo’n potje van dat spul.
      Mvg

      Peter

      Like

      1. We gaan het proberen Peter. Mogelijk eerst een laagje primer spuiten. Of even opschuren.
        Verder hoeft het bij mij niet veel te houden. Verbuigen e.d. gebeurt niet. Er wordt niet mee gespeeld en/of rond gesjouwd.
        Ik heb bij LocDepot een potje Vallejo 26210 besteld. Als je het spul van Johan bedoeld, dan moet je de mensen in Polen even een mail sturen zag ik.

        Verslag komt in dit Blog

        Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.