Een tijdje geleden zat ik met Jos te bomen over bezetmelding bij Märklin m-rails. Dit kan met behulp van contact rails of schakelrails. het idee kwam toen naar boven om dit met lichtsluizen te doen. Mijn oplossing met reflecterende detectors tussen de rails, gaat bij m-rails niet werken. Voor m-rail moet tussen “een poortje” doorgereden worden. Ik had een dergelijke toepassing hier al eens gevonden. Die toepassing was echter voor c-rails en wordt gevoed met AC rijstroom. Omdat ik van mening ben dat je randapparaten beter met eigen (12v=) kunt voeden, heb ik het schema iets aangepast en ben tot dit gekomen:schema

Even wat uitleg:

Links zie je J4. Dit is het aansluitblokje voor Ground (massa, min), +12 volt = en de signaaldraad naar de bezetmelder.
Rechtsonder zie je J3. Hierop is de infrarood led aangesloten. Weerstand van 1KΩ ervoor en die brandt.
Daarboven zie je J2. Hier is de ontvanger aangesloten. Zolang deze infrarood licht ontvangt, geleidt het stroom. Dat loopt dus gelijk naar Ground. Omdat stroom de weg van de minste weerstand zoekt, zal er geen stroom naar de transistor BC547, rechts boven lopen. Die blijft dus gesperd.
Wordt nu de infrarood straal tussen J3 en J2 onderbroken, er rijdt een trein langs, dan stopt J2 met geleiden en zoekt de stroom een andere weg. Naar de transistor dus. Deze gaat open en de Signal poort op J4 wordt met Ground verbonden. De bezetmelder ziet dat en geeft het door.

Een aantal van jullie heb ik het prototype al laten zien. Dat was op een stukje gaatjesprint gemaakt. De printplaten zijn nu binnen uit China.

TRN_3283

Helaas met een foutje. Ik heb een verkeerde connector getekend en nu past dat niet.TRN_3281

Er is inmiddels een nieuwe versie besteld en onderweg. Daar heb ik gelijk wat meer beschrijving op laten zetten, zodat het opbouwen wat makkelijker is.

Ik had nog niets over de leds gezegd. Dit zijn 3 mm leds met een golflengte van 940 nanometer. Wat precies het bereik is heb ik (nog) niet getest. En ook de gevoeligheid voor andere lichtbronnen niet. Misschien niet de beste die te krijgen zijn, wel effectief.

Gisteren heb ik twee poortjes op mijn baan ingebouwd. Op het spoor waar ik de locomotieven ijk. Het ontbrekende connector heb ik opgelost door de draden direct op de printplaat te solderen.

De opzet van de leds heb ik iets veranderd. In plaats de draden door het plastic te steken, zoals bij het prototype, heb ik nu een 3mm gaatje geboord, waar de led doorsteekt. Ook heb ik de bevestigingschroef aan de andere kant gezet. Dan zit je bij het monteren niet steeds tegen de led aan.

TRN_3279

De print is met een dot hete lijm onder tegen de baan geplakt.TRN_3280

Het geheel is op een melder van Littfinsky aangesloten. In dit geval de versie met optocoupler. Hiervoor is een 12V aansluiting aan de referentie ingang van de melder nodig. Zoals hier staat beschreven. In dit voorbeeld gebruiken ze de rijstroom. In plaats van de +-rijdraad de +12V aansluiten.
Ik heb het ook getest met een gewone massadetectie melder en dat werkt ook. Daarbij moet ik wel vermelden dat mijn baan een common ground heeft. Alle massa en Ground is met elkaar verbonden. Waarschijnlijk moet je bij gescheiden massa de ground aansluiting van de print ook aansluiten op de referentie ingang van de decoder.

Tot later…

4 gedachten over “En weer een andere lichtsluis

  1. Heldere uitleg! Maar niettemin is elektronica ook voor mij grotendeels abracadabra. En als Jos met jouw oplossing geholpen is: fantastisch! Leuk om te zien hoe jij dat voor elkaar krijgt 😉

    Like

    1. Henk,

      Als het een heldere uitleg is, kan het geen abracadabra zijn…. 🤨 Laat je niet afschrikken, ik wist/weet er ook weinig van.
      De oplossing is trouwens niet alleen voor Jos. Peter heeft z’n vinger al opgestoken en ook Erik had interesse. Toevallig is precies vandaag de nieuwe print gearriveerd. Daar heb ik er nu 120 van liggen. Er zijn dus volop mogelijkheden friends & family blij te maken.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.