Alle sein-portalen die ik tot nu toe heb gemaakt, hebben seinen aan één kant. Treinen uit de andere richting worden niet bediend. Echter komt het in de praktijk ook voor dat aan beide zijden van het portaal seinen zijn aangebracht. Een voorbeeld hiervan staat voor station Ausserberg (komend vanuit Brig. Vanaf Goppenstein staat het erna 😉

Stijgend, richting Ausserberg
Dalend, richting Brig

Nou is zo’n portaal nogal een uitdaging vanwege het grote aantal draden dat aangesloten moet worden. In totaal hangen er 8 seinen, met 27 leds. Ik heb daarom nogal lang over de uitvoering nagedacht.
Acht seinen voegen ook nog eens 8 voedingsdraden toe, plus één voor iedere led, maakt totaal 35 draden. Maar, omdat de voorseinen in dalende richting alleen Halt of Fahrt zullen aangeven, kan ik daar op ieder sein twee draden besparen. Totaal 31 draden dus.
Gelukkig heeft het portaal twee staanders, waarlangs de draden kunnen worden geleid. Dus 16 draden langs de linker en 15 draden langs de rechter poot.

Nadat het vorig portaal redelijk gelukt was, had ik de moed met deze uitdaging te beginnen. het uit elkaar houden van de draden, was in het begin wel een opgave. De decoders die ik gebruik, hebben 16 aansluitingen. Er meten er dus twee worden ingezet. En dan moet ik er natuurlijk wel voor zorgen dat alle draden van een sein bij dezelfde decoder uitkomen. Van de middelste korf gaat een deel van de draden naar links en de rest naar rechts.

De volgende uitdaging is het doorvoeren van de draden door de kokers in de staander. Aan de binnenzijde van iedere staander heb ik twee 1.5 x 1.5 mm kokers geprint. Een paar draden krijg je daar wel door, maar als het er meer dan 3 of 4 worden lukt het niet meer. De lakdraden zijn niet stijf genoeg om er doorheen te drukken.
Daarom heb ik een rijgdraad toegepast. Hier worden de draden aan gesoldeerd en vervolgens wordt alles door de koker (en de voet) gehaald.

Kun je het zien?

Dit moest dus vier keer. Maar daarna was het lastigste achter de rug.

Nu konden de staanders en het plateau met elkaar verlijmd worden. De draden zijn weer aan stroken prints gesoldeerd.

Uiteindelijk viel het allemaal wel mee. Alleen…, ik ben niet helemaal tevreden over het eindresultaat.
Één van de voorseinen zit scheef. De achterkant van de kooi, zo open, niet mooi. En de hoofdseinen zitten nogal strak tegen het voorsein.

Wat doe je dan? Dan begin je gewoon opnieuw.
Alle onderdelen opnieuw gemaakt.

Maar nu met wat aanpassingen.

  • – De kooien links en rechts zijn nu van een gaas-achterkant voorzien. Dat is in het echt ook zo. Valt nooit op, omdat we vaker naar bruggen voor een tunnelportaal kijken (ik tenminste)
  • – De beugels voor de hoofdseinen zijn aangepast. Hierdoor komt het hoofdsein iets voor de kooi te hangen. Wederom iets dat ik ook in het echt heb waargenomen.
  • – Niet op de foto. De leds zijn afgeschermd door een stukje papier, waardoor het licht iets beter gespreid wordt. Bovendien kijke je niet meer tegen de led aan. Ik zag eenzelfde constructie bij Mafen seinen. Blijkbaar ben ik niet de enige met dat idee.
  • De toegepaste resin is een andere voor de kooien en het bordes. Dit type levert wat strakkere resultaten, maar is wel iets kwetsbaarder. Alles heeft een prijs…

Het bouwen is hierboven uitgebreid beschreven. De tweede brug heeft mijn goedkeuring .

Foto’s zijn altijd genadeloos. De witte randen is nog steeds een punt van aandacht. Helemaal strak blijft een probleem.

En dan nog dit

Ik heb gemerkt dat er belangstelling is voor deze seinbruggen. Als je helemaal tot hier hebt doorgelezen, ben jij misschien wel één van die mensen. Ik heb besloten een drietal bruggen voor de verkoop te maken. Deze bruggen krijgen twee korven, met iedere korf een drielicht hoofdsein (Groen, Rood, Oranje) en een voorsein met de beelden Halt en Fahrt. Prijs is €175,-. Levering verwacht in November 2021.

Heb je belangstelling, laat me dat dan weten via een bericht.
Toewijzing op basis van volgorde aanmelding. ik hoop hiermee een aantal mensen een plezier te kunnen doen.

2 gedachten over “Twee-richting portaal

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.