De aanhouder wint. En pure koppigheid leidt to resultaat.

De seinbrug staat en is aangesloten!DSC_1797

Nadat ik vorige week een nieuw printje van leds heb voorzien, ben ik gisteren begonnen met het sein op te bouwen. Dit maal heb ik dikker (0,15mm) lakdraad gebruikt. Het hele dunne geeft teveel problemen.

Ik sprak Han Lin laatst. Hij maakt nog veel filegranere seinbruggen (model SBB) en vertelde me dat ook hij altijd problemen heeft met de lakdraden. Dat gaf me wel moed. ben ik niet de enige. 😛

Bij het opbouwen moest het schild van het sein worden schoongemaakt. daarbij liet één van de lichtkappen het leven. Ik ben gelukkig intussen aardig vaardig met het monteren van die dingen, dus een nieuwe was snel gemonteerd. Ik had gisteravond een goede vaste hand (was het dat glas wiskey dat ik met de visite had gedronken?) en ook het verven ging perfect. De dikkere lakdraden laten zich veel makkelijker solderen, en dat was dan ook in no-time klaar. De connector heb ik met Sugru aan de voet vastgezet. En dat moest 24 uur drogen.

Vanochtend bleek dat al aardig vast en ben ik verdergegaan. De contrastekkers gemaakt, die onder de baan zit en alles aangesloten. Hierbij bleek dat de Sugru de voet iets te dik heeft gemaakt, waardoor de brug net niet voldoende weg zinkt in het gat in de plaat. Daarom staat het spul nog wat scheef. Binnenkort maar even wat ruimer vijlen.

Alles aangesloten op de zelfgemaakte decoder en we konden los!

DSC_1798

Helaas hield het daar op met de soepele gang van zaken. Er bleken nog een paar foutjes in het programma te zitten. Na het nodige debuggen die gevonden en opgelost (de nieuwe versie van het programma staat alweer klaar voor download via dezelfde link). Ook bleek er een draad achter op de decoder los. Waarschijnlijk gebeurt in Houten.

Tip voor iedereen die ook met dit soort dingen bezig gaat: haal bij het aansluiten de stroom eraf. Ik had dat niet gedaan, waardoor een wegspringend draadje met +12v erop het voor elkaar kreeg de Arduino met rooksignalen te laten communiceren. Laatste boodschap: “ik doe niet meer mee!”. 👻

Gelukkig had ik er nog één liggen (altijd handig  een aantal tegelijk te kopen 😁).

Alles werkt nu op één Sim sein na. Daar blijkt toch weer sluiting in te zitten. Bij het afzonderlijk testen van de leds gaat alles goed, maar wanneer ook de leds van het voorsein aan zijn gaat het mis. Dat sein wordt bijna nooit gebruikt, dus heb ik ‘m eerst maar niet aangesloten. Dat pak ik nog wel een keer aan.

Nu eerst genieten van de seinen.

Het schakelen van de seinbeelden gaat nog niet helemaal goed. Daar moet ik Traincontroller nog voor aanpassen. Bedoeling is dat het voorsein alweer op rood springt terwijl het signaal ervoor nog groen toont.

Wordt vervolgd…

3 gedachten over “Seinbrug

  1. Mooie film Arjan, en je zie de aanhouder wint, met of zonder whisky. In het laatste deel van de film kun je pas echt zien hoe uitgebreid je baan moet zijn. Succes met de sluiting maar die vind jij ook wel.

    Groet Herman.

    Like

    1. Herman,

      Ik ben bang dat ik het SIM-sein volledig moet vervangen. Ziet eraan te denken de draden gewoon af toeknippen en te laten zitten. Dan hoef ik niet aan de draden van het voorsein te komen. Mocht daar iets mis gaan dan moet ik dat waarschijnlijk ook helemaal opnieuw maken.
      Voorlopig laat ik het zo. In het bedrijf gaat het sein zelden aan.

      Groeten, Arjan

      Like

  2. Ey Arjan,

    Inderdaad, de aanhouder wint. Maakte mij ook geen zorgen dat het je niet zou lukken. Wel frustrerend wanneer het keer op keer afbreekt. Des te groter de euforie nu het werkt. Ziet er prachtig uit zo met de gewone seinen en de seinbrug. Plaatje gaat steeds mooier kloppen.

    Arduino is mooie toepassing.

    Kom binnenkort graag weer eens even kijken.

    Gr. Joachim

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.