De afgelopen twee weken is weer een hoop gebeurt. Niet zozeer dat er veel te zien is, maar toch belangrijke stappen vooruit.

Bergen en gras
Nadat het gips van de bergen was gedroogd, bleek er nog één plek waar aanvullende vulling nodig was. Ook heb ik in die tweede laag verdikkingen aangebracht waar rotsen moeten komen. Na een 6-8 uur drogen ben ik met de bijtel aan de gang gegaan en heb de rotsen vorm gegeven.
Daarna het inkleuren. In de grascursus heb ik geleerd dat je als ondergrond het beste een zwart kunt nemen. Ook waar het later met gras wordt bedekt. Op dunne plekken schijnt het dan, net als in het echt, donker door. Mijn probleem was dat ik her en der geen gras heb. En het steentype bij BM is juist tamelijk licht.
Ik ben daarom tegen het geleerde ingegaan (hoezo eigenwijs?) en heb het geheel van een behoorlijk donker grijs voorzien. Een mengsel van zwart, wit en een scheutje bruin. Daarna heb ik de rotsdelen een wet-wash gegeven van beige en een beetje lava. Als afsluiting een dry-brush met wit.
En nu ben ik met het gras bezig. Dat bestaat uit een 8-tal lagen turf en vezels in verschillende kleuren en lengtes. Het is nog niet helemaal klaar maar dit is het tussenresultaat na 6 lagen. (de laatste laag moet nog met de stofzuiger bewerkt worden).




Wanneer het gras af is wordt het verder aangevuld met struiken en bomen.
Verder moet op de plek waar de Schaltposten komt te staan nog een betonmuur worden gemaakt. Henk is zo vriendelijk geweest me van beton-muur gietdelen te voorzien. Die moeten nu gezaagd, gelijmd en geschilderd worden. Het lijkt erop dat alles op tijd klaar is om de Schaltposten te ontvangen.

Seinen
Bij het gras strooien is geduld een schone zaak. Na iedere laag wacht ik 8-12 uur minimaal, voordat ik alle overtollig materiaal met de stofzuiger verwijder. Het wordt niet weggegooid, maar opgevangen en bewaard voor hergebruik.
Dit laat een hoop tijd over voor andere werkzaamheden. Zoals de seinbrug.

Deze is al een aantal maanden klaar en staat te wachten om voorzien te worden van seinen en een connector systeem, zodat ie afneembaar is.
Als eerste heb ik de brug gespoten in staal-grijs. Dit is een kleur die het dichtst bij het verzinkt-staal kleur komt. Daarna met de seinen begonnen. De brug wordt voor twee sporen, één richting voorzien van een voorsein en een SIM-sein.
De SIM-seinen zijn al een paar jaar af. Het voorsein maak ik van etsdelen die ik verder afwerk met lichtkappen in 3D-print en een printje met SMD-leds die we zelf hebben ontwikkeld.
De BLS gebruikt een soort hangconstructie aan een buis (althans zo lijkt het) om het voorsein op te hangen. Na het nodige overleg met Johan, die dezelfde brug heeft, is de eerste kooi voorzien van de seinen. De draden (7 stuks) zijn weggewerkt.
Het tweede voorsein is in de maak. Degene die ik eerder had gemaakt bleek een defecte led te hebben. Na het afhalen van het printje, bleek het geheel teveel bezoedeld en heb ik besloten een nieuwe te maken.
Voorlopig ziet het er niet verkeerd uit (al zeg ik het zelf).


En geen zorgen over de kleine beschadigingen. Alles wordt nog netjes bijgewerkt.
Omdat ik toch bezig was met de seinen heb ik gelijk mijn seinen-kompaan in Zwitserland, Hanlin Chou, gevraagd of hij de drie seinen van BM voor me kan maken. En hoewel ik qua materieel in het hier en nu rijd, wil ik wat BM betreft de situatie van een 10 jaar geleden. Dat wil zeggen inclusief kruiswissel en seinen.
De seinen bestaan uit een 3- een 4- en een 5-pitter. Allemaal hebben ze een voorziening Notrot te tonen.
De overige seinbeelden zijn dan:

  • Fb0 (rood) en Fb1 (groen) voor de 3-pitter
  • Fb0, Fb1 en Fb2 (groen/geel) voor de 4-pitter, en
  • hetzelfde voor de 5-pitter. Dit is namelijk een sein met maar 4 lampen. De tweede van boven is afgedekt.

Dankzij Johan de Reuver die bereidwillig foto’s ter beschikking stelde kon Ik Hanlin in Zwitserland precies uitleggen wat ik wil.

En nog dezelfde avond kreeg ik deze foto vanuit Zwitserland retour:

Met Hanlin afgesproken dat ik hem de printjes met leds lever en hij het geheel samenbouwt. Ik zal dan het model spuiten en verven.

Mogelijk dat ik ook mijn bovenleiding-portalen nog ga vervangen door modellen die Hanlin heeft gemaakt. Daarover zijn we nu in gesprek.

Je ziet het, genoeg ontwikkelingen.

Wordt vervolgd…

 

 

 

3 gedachten over “Gras en seinen

  1. Je gaat met mooie sprongen vooruit Arjan: ik hoop je dat stuk landschapsbouw nog eens na te doen.

    Ben erg benieuwd hoe de betonnen wering er in gaat passen: krijg je al stiekum beetje beeld bij als de SP ook op zijn plek staat?

    De seinbrug: daar ben ik ook helemaal weg van; evenals de seinen van Hanlin. Daar kunnen de Conrad/Schneider seinen in de verste verte niet tegenop.

    Like

  2. Hallo Arjan,

    Dat ziet er voor de eerste keer bepaald niet slecht uit man, mooie glooiingen, en de rotsen zien er prima uit zeker ook de kleur.

    Wat betreft de seinbrug, die is ook perfect en de seinen…. ja, die kun zo nooit kopen, maar fijn dat je zo’n Zwitserse vriend hebt die het voor je maakt. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn als je dat deel helemaal klaar hebt.

    Groet Herman.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.