Eindelijk weer eens een zondag zonder plannen. Behalve dan het verder gaan met de gips projecten.

Gisteravond heb ik de mal al van de rotsen gehaald. Misschien iets te vroeg, want er bleek nog wat gips aan het hout plakken. Weet niet zeker of ik gewoon te snel was, of dat de vaseline toch niet zo goed werkt als dat ik hoop.trn_9056

Maar geen problemen, een beetje onregelmatig is juist mooi.
Eerst alles een goed met bijtels bewerkt. Dit vind ik altijd het leukste deel. Je hebt vooraf geen idee hoe het er uit gaat zien en dan zie je de rotsen onder je handen ontstaan. Ik zie soms bergen/rotsen waar de gips na het aanbrengen gelijk is over geschilderd. Jammer, want met wat bijtel-en wordt het zoveel mooier. Bekijk deze “voor en na” foto’s maar eens.

Veel mooier toch?

Bereid je wel voor op de nodige troep. Er gaat misschien wel meer gips af dan erop blijft zitten. Als er hier en daar wat schuim zichtbaar is, dan geeft dat niet. Wordt later wel gemaskeerd met verf.trn_9059

Na het passen op de baan (het moet tussen de bovenleiding masten en het dakbeschot passen)trn_9061
Ben ik gelijk met verven en begroenen begonnen. Na een eerste basiskleur grijs de boel verder afgewerkt met dry-brush wit, beige en bruin.trn_9063

Daarna wat gras erop en op de baan gezet. Uiteindelijk zal je er bijna niets meer van zien, vanwege al het groen dat ervoor staat. Daarvan moet ik eerst nog wat variaties aanschaffen. Ook de bodem moet nog verder afgewerkt worden. Maar voor het idee kan het er voorlopig wel mee door, vind ik.trn_9065trn_9067

En dan de muur. De twee delen zijn nu stevig met elkaar verbonden. De hoek heb ik opgevuld met heel dun gips. De muren aan beide zijden afgeplakt met hooguit een millimeter over. Daarna met een pipet het gips in de kier gedruppeld. Een minuut drogen en daarna het overtollige gips weggeborsteld.

Hierna was dit ook klaar om geverfd te worden. Een eerste basis laag van grijs. Behalve de alkoven en betonranden, die kregen een beton kleur.
Na drogen, een mengsel wit met een puntje oker en wat zeep en water aangemaakt. De laatste twee om de verf goed in de voegen te laten lopen. Alles ingesmeerd en na een paar minuten met keuken papier de meeste verf eraf gedept. Tenslotte een dry-brush met zwart en met de airbrush wat bruin en dan krijg je dit:trn_9068trn_9073

Ik ben er wel content mee. Alle details komen mooi uit.trn_9071

Nu het strookje tussen muur en kabelgoot nog afwerken met zand en grind.Maar dat doe ik een andere keer.

Tot zover de serie over gips.

Een gedachte over “Gips, groen en grijs – deel III

  1. Nou Arjan, knap werk hoor, ziet er heel mooi uit. De manier van rotsen maken vind ik wel geslaagd, ik doe het zelf ook zo, het groen zit er goed op. De muur met het tunnelportaal is zeer goed gelukt, mag je trots op zijn.
    GA ZO DOOR dan wordt het helemaal top!!!
    Groet Herman.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.