Mijn baan is uitgevoerd in 2-rail en daardoor heb ik bezet-melding op basis van stroomafname. Mijn hele baan wordt gedetecteerd, inclusief de wissels. Voornaamste reden dat ik dat gedaan heb is dat ik nu de mogelijkheid heb overal op de baan een melder in te  kunnen zetten. Tweede reden is dat ik het teveel werk vond (pure luiheid) in de niet gedetecteerde delen een diode-schakeling in te bouwen. Deze  zorgt ervoor dat de spanning van gedetecteerde stukken en niet-gedetecteerde stukken gelijk gemaakt wordt.

Alle bezetmelders zijn aangesloten op een HSI en het werkt allemaal prachtig.

Alleen op mijn onderhoud/programmeerspoor gebeuren rare dingen. Even ter verduidelijking: ik heb een apart doodlopend spoor met drie blokken waarop in mijn loc’s kan inregelen.

Het spoor dient ook om de locs te ijken. En hier gaat het soms mis. Voor het ijken met TrainController heb je drie melders nodig. De loc start op melder 1 en de tijd die gebruikt wordt om van melder 2 naar 3 te komen wordt voor de ijking gebruikt. De lengte tussen 2 en 3 is opgegeven.

Tijdens het ijken zie je in TrainController steeds de melders oplichten. Echter het viel me op dat het soms even duurt voordat dit gebeurt. Het zou natuurlijk traagheid in het systeem kunnen zijn, want ik heb niet de indruk dat TrainController er bij het ijken vreselijk naast zit. Maar toch…

Nu was ik al een tijdje gefascineerd door lichtsluizen. Alleen was het me, bij gebrek aan een toepassing, te veel werk er zelf één in elkaar te zetten. Nu is dit een mooie toepassing.

Lichtsluizen zijn er te kust en te keur. Mijn voorkeur gaat uit naar een vorm waarbij zender en ontvanger bij elkaar zitten. Een vorm die met reflectie werkt in plaats van één waarbij een lichtstraal onderbroken wordt. Reden hiervoor is dat het eenvoudiger inbouwen is. Je hoeft maar één onderdeel te plaatsen.

Ik heb verschillende componenten geprobeerd en ben tenslotte op deze uitgekomen. Schermafbeelding 2017-07-24 om 09.55.42

Besteld via Ali en veruit de goedkoopste. Deze sluis heeft wel een nadeel dat ie gevoelig is voor andere lichtbronnen, zoals bijvoorbeeld zonlicht. Dus probeer eerst even voordat je het inzet. Een andere sluis die ik heb geprobeerd is de Sharp GP2Y0D805Z0F. Een stuk duurder, omdat ie kwalitatief ook veel beter is. “Nadeel” van deze vind ik ook dat ie van hoog naar laag schakelt bij detectie. Voor ons is normaal dat van laag naar hoog wordt geschakeld. De “Ali-sluis” heeft hiervoor een inverter aan boord die dit netjes regelt.

De sluisjes werken op 5v. Ik heb de standaard 12v= teruggerekend met een  DC-DC Buck converter, ook weer via Ali.

Montage op de baan is op ± 20 mm hoogte en ±5 mm naast het spoor. Van een plastic hoekprofiel heb ik een strookje van ±7mm afgezaagd. Één pootje heb ik ingekort en van een gat voorzien. Op de lange strook op 22mm ook een gat voor de montage van de sluis. Het geheel kan zo op de baan geschroefd worden.

TRN_0004TRN_0001

Standaard heeft deze uitvoering drie pinnen waarop een standaard servo stekkertje past. Ik had hiervoor nog wat verlengsnoeren liggen en hiermee de twee sluizen aangesloten op een bezetmelder RM-88-N-Opto die ik ook nog had liggen. Dit is een melder voor massa-detectie en dat is hier nodig. Via de S88 bus kan deze aan de andere melders aangesloten worden.

TRN_0002TRN_0007

En zo ziet het er dan uit. Aan de led kun je zien dat er iets gedetecteerd wordt. Eens zien of het ijken nu wat soepeler gaat.

[toevoeging] Naar aanleiding van de reacties besefte ik dat een aansluitschema ontbreekt. Bij dezeSchema lichtsluis

Zoals je ziet echt niet moeilijk en voor iedereen toe te passen. Zie ergens 5v gelijkstroom vandaan te halen en sluit de signaal draad aan op de terugmelder. Bij mij zit daar nog een referentie draad aan, omdat het een optocht uitvoering is. In dit geval is de referentie naar massa (of -) [einde toevoeging]

Ook wil ik kijken of de sluis tussen de rails ingebouwd kan worden. Daarvan heb ik wat een voorbeelden gezien. Maar dat komt weer een volgende keer.

Wordt vervolgd…

Advertenties

5 gedachten over “Bezetmelding met lichtsluis

  1. Mooi Arjan
    weer duidelijke beschrijving hoe je het voor elkaar gekregen hebt.
    Tussen de sporen zal ook een uitdaging worden ruimte tussen de dwarsligger beperkt.
    Bij 2 rail misschien makkelijker er een of twee van tussen te laten om je lichtsluisje te plaatsen, ben benieuwd:
    Hopelijk vlot het ijken met je nieuwe opstelling.
    Grts
    Johan

    Like

  2. Hallo Arjan,
    Heerlijk is het als je daar veel verstand van hebt, dan kun je zelf heel wat uitvinden op dit gebied.
    Maar het ziet er weer goed uit, en nu maar hopen dat het ijken beter gaat, succes!
    Groet Herman.

    Like

  3. Johan, je hebt gelijk, alleen bij k-rails zal bij 3 rail misschien een optie zijn.

    Paul, Herman, Jullie reactie deed me beseffen dat ik geen schema heb geplaatst. Dat is nu gecorrigeerd. Hopelijk maakt het duidelijk hoe eenvoudig dit is toe te passen.

    groeten, Arjan

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s