Een tijdje geleden kreeg ik het verzoek of ik ook dwergseinen zonder verlichting kan maken. Alleen de vorm dus. Dit kwam via een vriendenkanaal, waar ik ook al eens dwergseinen op schaal N had geprint. Deze waren (voor mij) niet functionerend te maken.

Nou ben ik groot fan van seinen, maar een sein waar geen licht in zit vind ik een gruwel. Dus eerst maar eens wat heen en weer gepraat en mijn werkende dwergseinen laten zien. Het blijkt dat de seinen bij een spoor komen te staan dat bijna niet gebruikt wordt. Ik kan me dus voorstellen dat een volledig functionerend sein een beetje veel van het goede is. Maar een sein zonder licht, nee, dan beter een sein met een statisch beeld.

Opzet is een sein dat altijd de onderste twee lampen aan heeft. Altijd het beeld “Halt” laat zien. In principe is dat met één led te doen. Er zijn een aantal manieren het licht uit de onderste twee lampen te krijgen

  • De kap en mast uit één stuk transparant plastic maken en alles behalve de onderste twee lampen afdekken (verven).
  • De led in de kap bouwen en door de twee lampen laten schijnen
    • middels lichtgeleiders
    • door opvullen van de holte met led met transparant materiaal, bv. epoxy

Na een lange autorit en een nachtje slapen heb ik ervoor gekozen de laatste optie te kiezen. Mijn ervaringen met de lichtgeleiding van transparant geprinte onderdelen zijn dat het erg kritisch is. Volgens mij komt dat doordat in laagjes wordt geprint en deze intern het licht doen breken. Pogingen die ik heb gedaan een lichtgeleider te printen waren niet eenvoudig.
Hetzelfde geldt voor lichtgeleiders, fibers. Als de led er niet recht achter zit is de hoeveelheid licht matig.

Het ontwerp van de dwerg is aangepast door de kap te vullen en alleen onderin een holte open te laten. Hierin komt de led (grootte 0603). Verder heeft de holte een open verbinding met beide onderste lamp openingen.
De mast is hol en heeft onderaan een verbreding waarin een dop ter afsluiting komt. Deze dop scheidt bovendien de beide draden en zorgt dat solderingen elkaar niet raken (dit wordt verderop wel duidelijk)

Het ontwerp:

Na het printen met alles goed in de verf worden gezet. Ik heb weliswaar zwarte resin (hars) gebruikt, maar de onderdelen zijn zo klein dat het nog steeds licht door laat. En behalve de twee lampen, willen we de rest zwart hebben.
Na zwarte primer wordt de kap verschoten zwart gespoten en de mast krijgt een metaal-kleur. De dop wordt niet bewerkt, die komt onder de baan.

Na het kleuren van de onderdelen volgt het grootste priegelwerk, lakdraden aan de SMD led solderen. Gelukkig heb ik dit onderhand aardig onder de knie. Mijn werkplaatsje ligt vol met weggeschoten leds, maar dat is blijkbaar de prijs die je betaalt voor ervaring 😉

En dan volgt het samenstellen. De kap heb ik gevuld met KristalKlear. Epoxy is wat dikker en de holte is maar klein. Ik heb gemerkt dat eerst afspoelen van het kapje en daarna afdrogen de binnenkant nat laat. De KristakKlear vloeit er dan bijna vanzelf in. Hierbij is het van belang dat beide lampen gevuld zijn.
De lakdraden van de led worden van bovenaf in de mast gestoken. De mast wordt vervolgens in de kap geplaatst.

Rustig laten drogen voordat getest wordt. Zolang de lijm nat is zal er sluiting zijn.

Intussen kan de dop onderop worden geïnstalleerd. Deze heb ik gemaakt, omdat in mijn ervaring lakdraden onder de baan niet prettig werkt. Dikkere draden is fijner.
Aan beide lakdraden wordt kort op het sein een decoder draad gesoldeerd. Deze draden worden door gaatjes in het dopje gestoken en aangetrokken, zodat de soldeerverbindingen door het schot in het midden van het dopje worden gescheiden.

Dopje in het sein schuiven en lijmen en klaar.

Dat ziet er toch beter uit dan helemaal donker, vind je ook niet?

PS. Bouwpakketjes werkende dwergseinen zijn nog steeds verkrijgbaar. Nog steeds €60 voor 5 stuks (Dennis en ik doen niet aan de trend van stijgende prijzen).
Stuur bij belangstelling even een bericht (international delivery is possible).
Bouwpakket dwergseinen beschikbaar , Aangepaste handleiding voor bouw dwergseinen

4 gedachten over “Statisch dwergsein

  1. Wederom een mooi en creatief resultaat Arjan en zeker een leuk alternatief voor de vele statische kopsporen die je vaak op je baan hebt liggen. De overgang tussen de dunne lakdraden en dikker decoder draad in de voet aansluting is inderdaad top en een hele verbetering !

    Like

  2. Arjan,
    Heerlijk. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt, ben je ook niet meer te stuiten. Het is een waar genot om te zien hoe je met de (ogenschijnlijke?) eenvoud te werk gaat. Als je dat pad éénmaal bewandeld hebt dan is de sky the limit. Beseffende dat ik nog een lange we te gaan heb… Maar ieder loopt zijn eigen pad, neemt zijn eigen keuzes en blinkt uit in iets anders.
    Hoe dan ook, weer bijzonder inspirerend!!

    Veel plezier!!

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.