(vrij naar een citaat uit het kerstverhaal in de Bijbel)

Het is zo ver, de CNC frees is aangeschaft en geïnstalleerd. Het is uiteindelijk een 6040T geworden. Dit is een massaproduct uit China, dat via Ebay door een aantal leveranciers vanuit Europa wordt aangeboden. Scheelt invoerheffing en bijkomende kosten.

Van wat resthout, waaronder een plaat 30mm MDF, heb ik een werkbank gemaakt. Die biedt plaats aan zowel de frees, als de controller en de computer. De laatste is mijn oude computer die eerder de baan aanstuurde. Ik had het nog staan en een XP machine is genoeg voor het aansturen van de freesmachine. Verder draait er niets op, hangt ook niet aan het netwerk.
IMG_1889

Het geheel kwam in 4 grote dozen over twee dagen verspreid, aan. Het opbouwen was een fluitje van een cent en vlot daarna kon de eerste test beginnen. Omdat ik niet voor niets heb zitten tekenen, is de voorgevel van de boerderij uit de vorige post als proef gebruikt. Materiaal is 3mm timmerplaat (triplex). Zacht hout dat niet duur is. Prima oefenmateriaal.
Het bleek dat de machineinstellingen moesten worden aangepast om een nauwkeurige maatvoering te krijgen. Ik heb een micrometer in bestelling, maar na een eerste calibratie met de duimstok, gaat het al prima.

Na twee pogingen had ik een mooi resultaat. Daarom gelijk ook maar de twee zijgevels gefreesd. En voilà: niet slecht voor een eerste poging.
IMG_9159

Daarna wil je natuurlijk verder, maar ik heb geen 2mm MDF. En voorlopig ook geen tijd om naar de stad te gaan om het te kopen. Wel had ik nog 2 en 1 mm styreen liggen. “Dat moet toch ook kunnen”, dacht ik. Dit project is één van de inspiratie bronnen voor het frezen, en dat is ook in styreen. Moet ik ook kunnen.
Lang verhaal kort, dat gaat dus prima. Zo goed, dat ik heb besloten de hele boerderij in styreen te maken (en weer te bekleden met hout). Met een 0.5 mm frees blijken de kozijnen prima te maken. Ik heb 0.5 mm styreen in bestelling om de definitieve versie van te maken. Een paar voorbeelden:

IMG_4515

De hoeken van ramen en deuren zijn nog wat rond. Deze zijn met een 1mm frees gemaakt. Door de randen af te werken met een 0.5mm frees worden de hoeken net zo scherp als van de kozijnen hieronder.

IMG_1744
Nog steeds een ronding te zien zo in close-up, maar zeer acceptabel voor op de baan.

Volgende project is het dak. Op de boerderij liggen dakpannen. Van een Zwitsers type. Dit weekend ben ik aan het zoeken geweest waar ik dergelijke pannen als folie of plaat kan krijgen. Totdat ik bedacht dat dat ook zelf te maken moet zijn. Dus na besturen van de situatie in het echt,
pannendak
een dakpan ontworpen in Fusion360.

 

Deze slideshow vereist JavaScript.

Deze op de daken gelegd en een eerste poging gedaan te frezen. Hiervoor heb ik een 10º 0.1mm graveer stift gebruikt. Het resultaat was niet echt geweldig:
TRN_3362

Het gebrek aan detail is niet verwonderlijk als je bedenkt dat de details in tienden van millimeters zijn afgebeeld. De hele dakpan is 2.1 bij 3.8 mm. Daarnaast lijkt het styreen het graveren niet echt goed te ondergaan. Het is allemaal wat “wollig”.

Ik heb al vaker gemerkt dat je, bij het werken in model, soms de details moet overdrijven om ze zichtbaar en geloofwaardig te houden. Dus een tweede type dakpan gemaakt met diepere profielen. Bij deze pan ben ik ook van het platte vlak uitgegaan. Waar het eerste type, net als in het echt, steeds op de rij eronder ligt, liggen deze pannenrijen allemaal naast elkaar.

 

Deze slideshow vereist JavaScript.

Deze poging heb ik afgebroken. Leek het op het scherm geloofwaardig, wat er uit de frees kwam leek nergens op. Ik heb er ook geen foto van gemaakt. Wat wel opviel was dat het freeswerk veel schoner, minder wollig, was. Het relief was veel mooier uitgesneden door de frees. Verschil is waarschijnlijk het toerental van de frees 10.000 rpm bij de eerste poging tegen 20.000 rpm bij de tweede.

Opnieuw terug naar de eerste pan en nu een andere manier van frezen in Fusion gekozen. En dus een hoger toerental. En nu komt dit er uit:
TRN_3361

Hiermee ben ik tevreden. Ik verwacht dat na een verfbehandeling de details nog beter overkomen.

Ik ben verschrikkelijk veel aan het leren.

Wordt vervolgd…

7 gedachten over “En hij freesde met kleine frezen

  1. Arjan,
    Er gaat een geheel nieuwe wereld voor jou open! Met jouw probeerseltjes is het prima gelukt en het origineel exemplaar is buitengewoon goed gelukt. Ja, de verf, die erop gedaan wordt, gaat een heleboel voor ns en natuurlijk voor jou verduidelijken. Weer een goede aanschaf en het is die twee dagen wachten meer dan waard!

    Like

  2. Dag Arjan,

    We hebben eerste resultaat van je freeskunsten afgelopen zaterdag mogen zien. Heel erg mooi! Ben zeer benieuwd hoe het dak gaat afbrengen met de verf.
    Goede investering is deze frees!

    Like

  3. Hallo Arjan,
    Het resultaat van de dakpannen is zeker zeer bevredigend, en inderdaad, dat wat verf hier zeker in bij zal dragen. Ik denk als je wat meer experimenteert je zeker top resultaten gaat behalen, we zullen het zien.
    De frees is zeker een heel goede investering. Succes!!!!!!!!

    Like

  4. He Arjan,
    Ziet er goed uit hoor. Heb hier ook nog een leuk klein testprojectkje liggen op schaaltekening 1/87 dat waarschijnlijk enige andere leden ook wel zal interesseren. Ging dit eerst laten laseren in MDF hierin het Gentse maar als je nog testobjecten zoekt ;-))
    Wil ik best wel een tripje naar het hoge noorden voor maken.
    Groetjes
    Peter

    Like

  5. Onder het motto “goed gereedschap is het halve werk” is dit een mooie aanvulling op je verzameling apparatuur. De mogelijkheden met dit apparaat zijn eindeloos zo te zien. Leuk dat je al de nodige vorderingen hebt weten te maken. Komt vast nog veel meer moois uit de garage uut Grunn… 😉

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.