Op het 3-rail forum is de hele bouw te volgen geweest. En vandaag is de Schaltposten op z’n definitieve bestemming gearriveerd. Een leuk dagje treinen kleppen en kijken samen met Henk, Martin en Joachim.

Met voor mij natuurlijk als hoogtepunt de overdracht van de Schaltposten. Ik moet de komende tijd nog bezig het model verder in te bouwen – beter laten aansluiten op de bodem, licht aansluiten – maar ik kan niet wachten jullie alvast wat plaatjes te laten zien.

20151128_132339

DSC_1541
De maker die z’n werkstuk vastlegt. Moeilijk afscheid nemen Henk? 😜

’s Avonds met ander licht en lange sluitertijden nog wat plaatjes gemaakt:

DSC_1549

DSC_1569

DSC_1554DSC_1555

Een geslaagde samenwerking. Gaan we vaker doen!

Andere werkzaamheden.

Landschap achter het stationsgebouw

Achter het station zit een dakraam. Dat geeft net even wat meer ruimte, maar is op zich natuurlijk geen gezicht. Eerste verbetering die ik daar heb aangebracht is een stuk blauw schuim. Dan lijkt het net een hemel lucht. Verder heb ik de afgelopen weken een stukje “inschuif rotsen” gemaakt die het geheel moeten completeren. Bedoeling is dat dit nog met de nodige bomen (niet van die kleintjes, maar exemplaren waarvan het kruin ruim boven het gebouw uitsteekt. Het is niet helemaal zoals in het echt, maar ik kan er voorlopig wel mee leven.

DSC_1565

En natuurlijk:

Seinen

Ik schreef een tijdje geleden al dat ik mijn Zwitserse kennis gevraagd had  seinen voor Blausee-Mitholz te maken. Hanlin is daarmee voortvarend aan de slag gegaan. Probleem is dat de lichtkappen, die om de lampen komen, op zijn. Hij laat die maken bij een meneer bij hem in het dorp, maar die man is even niet beschikbaar.

Ook hier brengt 3D printen uitkomst. Een zwik kapjes naar Zwitserland opgestuurd en klaar, dacht ik… Nou, nee dus. Een dikke week geleden een mooi pakje in de brievenbus. Daarin drie gesoldeerde seinen met een briefje dat ik de kapjes zelf maar moet doen. Ze zijn nogal kwetsbaar en ik heb er inmiddels meer ervaring mee dan Hanlin. Die blijft voorlopig even oefenen op minder kritische objecten.

’t Is wel mooi spul:

IMG_0704

Dus ben ik zelf aan de gang gegaan. Een nauwkeurig werkje, mede doordat de ruimte voor het vijlen beperkt was. Steeds één kapje erin gelijmd en gevijld. Pas daarna met de volgende begonnen. En tussendoor steeds een half uur wachttijd, zodat de lijm zeker droog en uitgehard is.

DSC_1500

Een zondagje rustig doorgaan en alles zat erin.

Daarna in de primer:

DSC_1504

En verder aflakken. Ik heb delen afgeschermd, want de masten moesten (weer) een metaalkleur krijgen.

De rest van de week ben ik bezig geweest met de witte rand. Aanbrengen, afspoelen want niet mooi, opnieuw aanbrengen, afspoelen want opnieuw niet mooi, uiteindelijk het complete schild opnieuw zwart gespoten en weer proberen … Ik denk dat ik bij ieder sein wel 10 pogingen nodig heb gehad. Maar het is gelukt:

DSC_1573

Nu kan ik de leds gaan inbouwen. Bij het 3-licht sein zijn de draden al door de mast gevoerd. Hopelijk kan ik in het volgend bericht de werkende seinen laten zien.

Wordt vervolgd….

4 gedachten over “Schaltposten!

  1. Moet heerlijk deze schakelpost in ontvangst te nemen. Wees er maar zeker van dat Henk er moeilijk afscheid kon van nemen. Hoed af ook voor je seinen wauw

    Like

  2. Hallo Arjan,

    Het was een bere gezellig dagje en voor herhaling vatbaar. Tof dat de Schaltposten haar definitieve plek heeft gekregen. Inderdaad: het maakt het helemaal af!

    En Paul: ik heb er naar toe moeten groeien om afscheid te nemen van dit bouwsel. Maar wat Arjan al schrijft: ik ben nu met die van mij bezig dus dat komt helemaal goed!

    Like

    1. Nou Arjan, dat is tenminste een mooie uitbreiding van Blausee, gelukkigik heb de schakelpost ook in het echt mogen aanschouwen en eerlijk is eerlijk het is een stukje vakwerk.
      Maar de algehele indruk van jou deel van de baan is erg mooi, en ja soms moet concessies doen (grote bomen) maar dat is inherent aan onze hobby.

      Succes met de verdere bouw.

      Groet Herman.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.