Het feest van het licht moet dit jaar op een passende manier gevierd worden vond ik. En daarom ben ik gelijk bij het begin van mijn vakantie begonnen met een klus die er al een hele tijd lag: het aansluiten van de lantaarns op de Querträge. uiteindelijk heb ik niet voor niets zoveel moeite gestopt in het maken van die lampen.

Als eerste begonnen met alle dunne (0,08mm) draden aan een stukje strokenprint te solderen. Daar komen dan later weer de aansluitdraden aan. Dit was het werk waar ik het minste zin in had. Een aantal draden hangt achterin onderaan de baan. Die draden zo dun als een haar zijn nauwelijks zichtbaar. Ook niet met een extra lamp erbij. En dan het solderen. Alles hangt vrij en nergens een steuntje. Van een tweetal kan ik rustig verklappen dat dat meer bakken dan solderen is geworden. Maar goed, het maakt contact.
Daarna overal gecontroleerd of de lichten het nog steeds doen. Dat was gelukkig het geval. Bij het doormeten gelijk bepaald en gemarkeerd welke de plus-pool is. En vervolgens alles van een tweetal draden voorzien. Hierbij sloeg het noodlot toe: van één lamp brak het dunne draadje. Gelukkig zat dit op een plek waar het nog te repareren was en staat de mast achter de loods op Blausee-Mitholz. Het verbindende stukje printplaat is dus niet te zien.
Op enkel andere plekken heb ik de verbinding boven de plaat gemaakt. De draden worden later wel weggewerkt onder het landschap. Zoals hier:dsc_3428

Gisterochtend een decoder in elkaar gezet. Dit wordt de vierde al die onder m’n baan komt. Het ontwikkelen ervan heeft dus wel geloond. Grappige is dat ik ermee begonnen ben om juist deze lampen aan te kunnen sturen. Wordt ie eindelijk gebruikt waarvoor het bedoeld was.
Gelijk met de decoder een plankje gemaakt, zodat de decoder onder de baan geschroefd kan worden. Mooi centraal onder het station.dsc_3427

De rest van de dag heb ik besteed om alles aan te sluiten: 11 draden naar 12V, 11 draden naar de decoder, 12v, massa en DCC naar de decoder. En daarna van iedere draad uitzoeken waar het vandaan komt, welke lamp, en die op z’n eigen poort op de decoder aangesloten.

Hier ging het nog een keer mis. De laatste draad die nog niet was aangesloten, van lamp nummer 8, deed niets. Alles nagelopen en het bleek dat de draad op het verbindingsprintje was afgebroken. Bij het testen rechtstreeks op het printje ging de lamp mooi aan. Niks aan de hand, soldeerbout erbij en de draad opnieuw aangesloten. Helaas, nog steeds niets. Mogelijk een beschadiging van het printje. Nieuw stukje print ertussen: nog steeds niets. Het lijkt erop dat de lamp toch ter ziele is. Nou ja, ik kwam er toch nog twee tekort, dus of ik er nu twee of drie bij maak, maakt niet veel uit.


Toevoeging 29/12: de reden dat de led stuk is gegaan was mijn eigen onoplettendheid. Ik had de 12V plus al aangeslotenen hier stond stroom op om de lamp te testen.
Op het moment dat ik de min-draad wilde solderen, sloot de soldeerbout het circuit naar massa. Omdat er nergens een weerstand tussen zit, werd de led opgeblazen.

Dit is me later nog een keer gebeurt en toen had ik pas in de gaten wat er gebeurde.


En nog meer tegenslag. Bij het testen van de decoder gebeurde helemaal niets. Geen leuke afsluiting van de dag dus. Totdat ik tijdens het tandenpoetsen bedacht dat ik de DCC leiding wel op de decoder heb aangesloten, maar nog niet aan de andere kant.
Toch met een gerust gevoel naar bed.

Vanochtend gelijk de soldeerbout opgestookt en de drie lampen gemaakt. Het blijkt dat je daar na een stuk of 25 gemaakt te hebben steeds handiger in wordt. Gelijk door met verven. Als het meezit zijn ze vanavond af.dsc_3426

En tijdens het drogen van de verf de DCC kabel aangesloten. Natuurlijk moest het gelijk even getest worden. Hierbij bleken nog een paar bugjes in het programma te zitten, maar al spoedig liep alles zoals bedoeld.
Ik heb er maar een filmpje van gemaakt. Let ook even op de nieuwe Hangartner trein.

Het wordt steeds mooier.

Ik wens alle lezers van dit blog een prettige kerst en een fantastisch 2017!

Ich wünsche alle Lesern dieses Blog, frohe Weihnachten und ein guten Rutsch in 2017

I wish all readers of this blog a very merry Christmas and a fantastic 2017

Een gedachte over “Weihnachten in Blausee-Mitholz

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.