Voor de lichtsluis is 5V nodig. Op mijn baan heb ik voor voeding van accessoires 12V= beschikbaar. Dat moet omgevormd worden naar 5v= en daarvoor kun je o.a. een DC-DC converter inzetten. In het vorige bericht staat beschreven welke ik gebruik.

De aansluitingen op de converter zitten op de hoeken. je prikt er niet even een stekkertje op, dus heb ik voor de eerste inbouw gekozen voor deze manier van aansluiten.

TRN_0014

Een beetje rommelig en ook niet erg solide. De draden breken makkelijk af waar ze zijn gesoldeerd. Dus toen ik dit weekend meer lichtsluizen als stopmelder op mijn baan inbouwde, heb ik gezocht naar een manier die beter is.

Dit is het geworden:TRN_0012

Pennetjes die aan de contacten gesoldeerd zijn en precies in een kroonsteentje passen. Het mooist werken de gehoekte pennen, maar die heb ik op die moment niet (zijn onderweg uit China). Maar met een rechte versie gaat het ook.

TRN_0009

Je kunt de pennen er met een tangetje eenvoudig afbreken. De pennen fixeer je dan in het kroonsteentje. Hierdoor heb je de juiste afstand en kom je ook geen handen tekort.

TRN_0010

Tenslotte de converter netjes afregelen op 5v, en het is klaar voor inbouw.

TRN_0013

Een kort bericht dit keer, maar ik hoop dat velen er hun voordeel mee kunnen doen.

Wordt vervolgd…

Een gedachte over “DC-DC Converter inbouw

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.