Ik zat er al een tijdje over na te denken en heb nu besloten het maar gewoon aan te pakken. Het maken van het landschap. Te beginnen aan de rechterkant, richting Frutigen. Het landschap hier is kompleet fantasie. Immers hier loopt in het echt de rail-lus kompleet in het “open veld”.

In eerste instantie had ik met behulp van twee schuimplaten een basis voor het landschap gemaakt. Bij nader inzien vind ik dat toch te wankel. Bedoeling is dat dit deel uitneembaar is. Weliswaar alleen in geval van echte nood. Het uitneembare is ook handig tijdens de bouw, omdat ik dat het bijtel-werk ergens anders kan doen, waar stof en afval minder hinder opleveren.

Dus heb ik eerst een frame van hout gemaakt, waarop de bergen komen te rusten. Vervolgens heb ik dit en de onderliggende baan met plasticfolie afgedekt ter bescherming bij het eerste gipsen.

TRN_9090 de foto is niet helemaal scherp. De autofocus van de camera stond uit.

Ook de muren heb ik met zakken afgeplakt, zodat niet alles ondergekliederd wordt.

Het frame van de berg heb ik uit ribben van schuim gemaakt. De zijn met sateprikkers en het lijmpistool aan elkaar bevestigd. Eroverheen een laag aluminium gaas dat ook weer met hete lijm is vastgezet.

TRN_9093ook hier stond ie nog uit

En vandaag is de eerste laag gips erover gesmeerd. Deze laag heeft vooral tot doel het geheel stijf te maken. De rotsen en verdere vormgeving volgt wanneer deze laag goed droog en hard is.

TRN_9096TRN_9097TRN_9098

Bedoeling is de afwerking beneden in de garage te doen. Ik til het geheel eraf en neem dat mee daarheen. Ik kan dan volop tekeer gaan met extra gips, bijtels en groen. Geen idee of het gaat werken. Daarvan meer in een volgend verslag.

4 gedachten over “Bergen verzetten

  1. Arjan, Het ligt allemaal in de lijn der verwachting, van wat ik van jou gewend ben. Vooruit denken en dan pas gaan maken. Jouw plan van aanpak is op jouw ‘lijf’ geschreven. IK ben ook bezig met een deel van een berg afneembaar te maken! In mijn geval kan ik dan altijd van onder af bijkomen. Bij een modelbaan moet je er altijd rekening mee houden, dat er iets kan gaan gebeuren. Voor het geval van verplaatsen en/of verhuizen, bent je immers een deel kwijt en schiet het flink op om verder te gaan. Prima idee en gestaag verder gaan met jouw plan!

    Like

    1. Gerard,
      Bedankt voor het moreel support. Als ik nu zie wat een lap het is (±1 m²) dan vraag ik me wel af of het straks lukt het zonder breken eraf te krijgen. Eerst maar eens goed laten drogen. Het wordt inmiddels mooi hard.

      Like

  2. Goed begin Arjan, mooi alles afgeplakt i.v.m.stof en andere troep die op je baan komen. En heel makkelijk om het in de garage verder af te maken, kun je echt lekker kliederen. Misschien een kleine tip: zet op het losse deel van de berg evt. kruisjes of nummers voor de later te plaatsen huisjes dan heb je een beter overzicht. Want als je in de garage bent ziet het er weer anders uit. Veel succes.
    Groet Herman.

    Like

    1. Herman,
      Goed plan. Alleen heb ik op dit moment nog maar een vaag idee waar huizen (boerderij en misschien een woonhuis) moeten komen. Welke modellen en dus de precieze maten ontbreken nog. Loop er over te denken ze zelf te gaan maken. Misschien de komende weken maar eens wat gaan tekenen…
      Vandaag nog wat delen aangevuld met (rest)blokken schuim. Ik vond het geheel nog wat te glooiend en niet bergachtig genoeg. De blokken schuim heb ik er slordig op “gemetseld”. Gips en schuim blijkt prima te houden.
      Later in de garage wordt het geheel overdekt met een laag gips en gewerkt met een bijtel tot rotsen.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.