Wissel geometrie

Het ontwerpen van wissels is wel leuk, maar hoe werkt het nu echt? Waarom hebben rail fabrikanten vaak van die vreemde waarden – een wissel van 9.1º?!? – in hun assortiment?
Voor mij vragen genoeg om eens in de wereld van de wissel geometrie te duiken en mijn wiskunde weer eens op te poetsen. Niet alleen omdat ik wil snappen hoe het zit, maar ook omdat ik voor mijn nieuwe baan situaties voorzie waar een speciale wissel gemaakt moet worden.

Ik ga het hier niet allemaal uitleggen. Zo heel veel volgers/lezers heeft dit blog niet en ik wil niemand wegjagen 🤓. Het heeft er allemaal toe geleid, dat ik in Fusion360 een basis-ontwerp wissel heb gemaakt, waar ik eenvoudig een mal van kan afleiden. De waardes van de wissel (radius, hoek, enz.) heb ik in parameters gezet. Door de parameters aan te passen wordt ook gelijk het ontwerp aangepast. Zo maak ik nu eenvoudig een mal voor een wissel van 15º en een radius van 484mm:Schermafbeelding 2018-11-05 om 20.44.01

Of één van 9º met een radius van 1200mm:Schermafbeelding 2018-11-05 om 20.43.03

Kortom, iedere willekeurige waarde. U vraag, wij draaien. Ik denk hier nog veel plezier van te hebben.

Bielzen.

De gemaakte wissels zijn wel heel praktisch en goed genoeg voor een schaduwstation, in het zicht wil je ze niet hebben. TRN_13575

Ze moeten verder afgewerkt worden met bielzen. Ik heb daarom een ontwerp gemaakt van alle bielzen in de wissel, minus de reeds gesoldeerde. Schermafbeelding 2018-11-05 om 21.05.47

Het materiaal, waar dit uit gefreesd wordt, zou eigenlijk 2mm triplex moeten zijn. Dit is in modelbouwzaken te krijgen, en behoorlijk aan de prijs. Daarom eerst maar eens met veel goedkoper timmerplaat van de bouwmarkt gewerkt. Weliswaar 0.7 mm dikker, maar daar letten we maar even niet op.
Met een 0.8 mm frees komt het er netjes uit.TRN_3577

De dunne strookjes tussen de bielzen komen precies onder de rails. Daarop worden de rails en bielzen met elkaar verlijmd. Ik had geen mooie dunne, transparante contactlijm (het was zondagavond) dus eerst maar eens met bison kit geprobeerd. Te doen, maar dat spul trekt snel draden, dus ik ga op zoek naar iets anders.TRN_3583

Het plakt wel prima.TRN_3580

Nu restte alleen de afwerking nog. Eerst een laag grijs zwart (zelfde kleur als ik voor de seinen gebruik) en daarna de rails met een roestbruin bewerkt. Op de foto ziet het er bruiner uit, en ook de rails lijken viezer. Oordeel zelf maar over het eindresultaat. TRN_3588TRN_3596

Wordt vervolgd…

 

2 gedachten over “Meer over wissels

  1. Dat ziet er in 1e instantie héél goed uit Arjan, ik ga ervan uit dat je de lengte van de bielsen in de binnenbocht nog goed op lengte maakt om het geheel er wat mooier uit te laten zien.

    Even terugkomend op die abnormale maten in de wisselbogen, dat is inderdaad absurd, maar kijk eens bij *M die maakt zelfs nog onderscheid in railbogen en wisselbogen tussen hun eigen 2 railsystemen K en C.
    Hoe bedenk je het.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.