Na al het seinbrug geweld had ik eens zin in iets heel anders. De bijna 3000 foto’s van onze studiereistrekken enorm. Niet alleen vanwege de goede herinneringen, ook al die leuke modellen die gemaakt moeten worden.

Als eerste vingeroefening begin ik met het Schalthaus op Ausserberg. Een redelijk eenvoudig model, dus snel te ontwerpen. Bovendien een goede oefening om maten van de meter-lat op de foto’s om te rekenen naar H0.

Die oranje lat? Da’s nou een meter in het echte leven.

Als eerste opzet heb ik de grondmaten bepaald en in Fusion360 vastgelegd. Ik had toen een rechthoekig blok met een puntdakje. Op dat ogenblik realiseerde ik me dat dit model in z’n geheel 3D te printen moet zijn. Dus niet apart de wanden frezen en later alles samenvoegen, zoals mijn eerste intentie was.
Een nieuwe bouwmethode, leuk! Dit soort dingen wordt ik altijd erg blij van.

Volgende besluit was niet alles in één keer te printen, maar in een aantal onderdelen: muren, dak, kozijnen, deur en de sneeuwvangers. Deze opsplitsing is om het verven en stucen achteraf eenvoudige te maken. Losse kozijnen kun je apart schilderen en dan in het model lijmen, net als een willekeurig bouwpakket.

Dit is het ontwerp dat ik uiteindelijk in Fusion gemaakt heb:

Het dak schuift in de kolom van de vier muren. De kozijnen kunnen ook vanuit binnen op hun plek geschoven worden. Alleen het rooster moet vastgezet worden met een drupje lijm.

En toen maar printen. Ik ben helemaal niet gewend onderdelen van 2 mm dik te maken. Het vereiste daarom een paar pogingen om een recht dak uit de printen te laten komen.

Op deze foto ontbreken de sneeuwvangers voor op het dak. Die zijn erg klein en ik wilde niet het risico lopen ze weg te blazen.

Een klein beetje schuren (vandaar de streep op de gevel) en dan past alles netjes in elkaar.

Het begint al te lijken, vind je niet?

De muren zijn gestuct, dat is goed na te maken met Vallejo Stucco. Daar heb ik al eerder mee gewerkt bij het maken van de Locloods voor Johan en Paul.

Het dak is een ander verhaal. Dat is gemaakt uit metalen platen die erg roestig en verweerd zijn (en dus geen dakpannen, zoals bij sommige commerciële aanbieders het Schalthaus aanbieden).

Gelukkig zijn er tegenwoordig volop materialen te koop en YouTube filmpjes beschikbaar, zodat zo’n roestig dak na te maken moet zijn.

Nou ja, ik zal jullie niet vervelen met al mijn verschillende washes en pigmenten, dit is dan het Schalthaus geworden. Zo komt het bij station Ausserberg, bij Jos op de baan, te staan. Ikzelf vind het wel geslaagd en het is leuk eens iets zonder soldeerbout te maken 😉

wordt vervolgd…

4 gedachten over “Schalthaus Ausserberg

  1. Mooi Arjan dat “Schalthaus”, kun je zien wat je met zo’n 3D printer allemaal kunt maken echt ongelooflijk.
    Het is wel een investering maar dan heb je ook wat.

    Groet Herman.

    Like

    1. Ja zeker. Het grappige is dat ik er eerder nooit aan gedacht had kleine huisjes te printen. Ikzelf ben ook verrast. Hoewel, op Benelux-spoor forum is een item van iemand die de hele kathedraal van Den Boch op schaal na bouwt.
      En qua investering valt het tegenwoordig reuze mee. Voor de prijs van een goede loc heb je tegenwoordig ook een 3D printer.

      Like

  2. Hoi Arjan,

    Dat is een mooi gelukt gebouwtje dat op Jos zijn baan zeer zeker niet zal misstaan! Ik vind hem ook mooier ogen dan het gegoten hars exemplaar van TILLIG. Dat 3D printen heeft intussen ook steedsa meer verfijningen ondergaan en dat resultaat mag zeker gezien worden! Ben benieuwd naar een volgend project! Succes in ieder geval!

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.