Na de motorombouw van deze loc, was nu het licht aan de beurt. De HAG heeft standaard een lichtgeleider die 3-frontlichten laat zien. Iets anders is niet mogelijk. Dus ook niet één sluitlicht achter. De twee rode sluitlichten zijn wel aangegeven, maar niet functioneel. Dit moet maar eens aangepast worden.

In eerste instantie was ik van plan de lichtleider door te zagen en met een stukje zwart papier ertussen weer aan elkaar te lijmen. Met twee ledjes kunnen dan de lichten worden weergegeven. Echter bij uitbouw bleek dat van één lichtleider een stukje was afgebroken. Over naar plan B: de lichten vervangen door towerleds. Iedere lamp wordt dan een led.TRN_3145

Van de led die midden boven komt, moest wel even wat worden af gevijld, Vervolgens zijn de draden aan de leds gesoldeerd en is alles zwart gespoten om zo min mogelijk licht lekkage te hebben.TRN_3154

Eigenlijk was ik in eerste instantie niet van plan ook de rode sluitlichten in te bouwen. Maar nadat ik deze week foto’s van Arnold, Mattias en Chris zag van een Lima ombouw, vond ik dat het er toch wel bij hoort.

De sluitlichten zijn wel aangegeven, maar verder loos. TRN_3138

Het bleek vrij eenvoudig met een 0,8 mm boortje van buiten naar binnen een gat te realiseren.TRN_3140

Ik heb maar zo’n klein gaatje nodig, omdat ik de sluitlichten met fibers ga maken. TRN_3139

Met behulp van een lego-hoofdje, ooit gekocht om lantaarns van te maken, wordt de centrale voeding voor de lichten gemaakt. Leuke van het lego spul is dat er een gat in zit van  precies 5 mm, waar een led in past. Twee gaatjes bovenin voor de fibers en voilà:

Deze slideshow vereist JavaScript.

Bij een eerste passing blijkt alles goed onder te brengen. Alleen zal ik de lichtleiders wel lichttechnisch van de leds er vlak onder moeten isoleren. Anders pikken ze daar licht van op. Dit doe ik met krimpkous.TRN_3146

Een nadeel van de oudere modellen van deze HAG is het ontbreken van een interieur, terwijl er wel heldere ramen in zitten. Je kijkt dus zo naar de techniek in de loc. Omdat ik dat geen gezicht vind, heb ik de ramen met wat zwart papier geblindeerd.TRN_3149

Leds hebben een weerstand nodig. Deze heb ik op een stukje stroken-print gesoldeerd dat tegen het plafond van de kap wordt geplakt. TRN_3152

Aan dit printje heb ik gelijk een stekker verbinding gesoldeerd. Omdat ik eerst niet van plan was de rode sluitlichten te maken, heb ik een vijfpolige stekker gekocht. Met sluitlichten heb ik echter 7 verbindingen nodig. Daarom heb ik een tweede stekker eraan gezet, waarvan drie draden zijn afgeknipt.
Op het printje zie je ook twee verschillende weerstanden, blauwe 680Ω voor enkele leds en beige 470Ω voor de leds in serie. Als je heel goed kijkt zie je ook dat ik de bovenste weerstand onder had moeten zetten. Daar is de koperbaan onderbroken. Gelukkig kwam ik daar op tijd achter.

Inbouw was een heel gepriegel, maar redelijk te doen. Genoeg geduld hebben om te wachten totdat lijm droog is en goed de draden schikken, helpt.TRN_3155

En dan de eerste test:

Deze slideshow vereist JavaScript.

Alles werkt! Nog wel een heel klein beetje lekkage, maar dat zie je alleen op de foto’s.

Om alles goed aan te sturen heb ik een decoder met 4 AUX uitgangen nodig. Die heb ik nu niet in huis, dus eerst alles maar even aangesloten zonder de rode sluitlichten. TRN_3168

Binnenkort maar even een adapter platine met AUX3&4 uitgangen halen en dan alles definitief inbouwen. Mogelijk komt er dan ook nog een powerpack bij, want de loc heeft op een paar wissels soms wat moeite.

 

9 gedachten over “HAG BLS Re4/4 licht ombouw

  1. In werkelijkheid zijn de rode lichten inderdaad kleiner dan de witte. Misschien iets groter dan dit, maar volgens mij is dit aardig in de buurt.
    Het gebruik van fibers is veel makkelijker dan het inbouwen van kleine leds.

    Like

  2. Mooie ombouw omschrijving Arjan. Al zin om ook hieraan te beginnen maar liggen nog teveel andere zaken op de plank momenteel. De 5 en 7 polige stekkertjes waar heb jij deze besteld ?

    Like

    1. Peter, Stekkertjes komen van eBay klik
      Ik heb ze later ook in China gekocht. Zoek op “Micro JST 1.25 5-Pin Male and Female Connector plug with Wires”.

      Ik ben trouwens bezig de fibers direct aan een led te bevestigen. Dat is toch wat kleiner en geeft waar meer ruimte. Ook heb ik 1 mm fibers besteld. Misschien heeft Herman wel een punt dat de rode lichten wat aan de kleine kant zijn. Als ik het toch weer ga vervangen, kan ik het beter gelijk goed doen. 🙃

      Like

  3. Dank u voor deze mooie duidelijke beschrijving van deze ombouw /verbetering. Je duidelijke verslagen geven goesting om het zelf ook te doen lijkt simpel maar eerst de koudwater vrees overwinnen om het zelf te doen.
    Ook altijd de nodige info in je verslagen om het juiste materiaal te vinden super dat je dit allemaal wil delen.

    Like

  4. …van Lego kun je alles maken… 🙂
    Werkelijk geweldige tips waar je als modelbouwer weer een flink eind mee vooruit kunt…
    …uiteindelijk zijn alleen de wielen en de pantografen nog origineel 🙂 …maar wat knapt die lok daar van op…

    Like

      1. Ik wacht geduldig af Arjan en zie je verslag verschijnen. Aan die ombouw ben ik voorlopig niet toe maar zodra het geval weet ik het te vinden 😉

        Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.