De afgelopen tijd veel bezig geweest met het vervolg van de Dwergseinen; de decoder, een aansluit sokkel en programma verbeteringen. Samen met Han-Lin ben ik hiermee bezig en ik zal later, wanneer er iets te zien is, er meer over schrijven.

Al dat gestaar naar het beeldscherm met programmacode en PCB-ontwerpen, maakte dat het steeds meer begon te kriebelen weer iets tastbaars op de baan te bouwen. Daar kwam nog bij dat ik bij Herman (de Iris) z’n chalet bouwkunsten heb gezien. Leuk om eens met iets anders bezig te gaan. Tijd om verder te gaan met het landschap en de aankleding van mijn baan.

Logisch vervolg is door te gaan aan de rechterkant van de baan en daar de bergen / landschap te realiseren.
Gisteren vol goede moed hiervoor een rol aluminium horgaas gekocht. De laatste keer heb ik kunststofgaas gebruikt en dat gaat doorhangen. Dat zou met de aluminium versie niet moeten gebeuren (zie klik).
Echter toen ik bij mijn baan stond, werd me duidelijk dat ik nog helemaal niet aan het gaas toe ben… Eerst moet de onderste tunnel afgemaakt worden, ballast tussen de rails aangebracht, de muur afgemaakt en kabelgoten aangebracht. Deze laatste zijn vrij bepalend, omdat ze de balast opsluiten, en moeten dus als eerste.
Nu heb ik in het verleden al eens een aantal van die goten gekocht. Mooi spul, dat wel, maar erg duur voor zo iets simpels dat je nauwelijks waarneemt. Een tijdje geleden heb ik daarom strips 3x3mm styreen aangeschaft en een graveerbijtel voor in de frees.
Vandaag was het tijd mijn zelfbouw plan eens in de praktijk te testen.

Als eerste heb ik een mal gemaakt, waarmee de 3×3 strip goed te positioneren en vast te houden is tijdens het frezen. Ik ben begonnen met een blokje aluminium. Ik heb ooit een staaf 25×25 mm aangeschaft en haal daar steeds een stukje af om mallen van te maken. De mal voor de perronrailing is hier ook van gemaakt.

Bij het blokje zie je een stukje gekocht kabelgoot dat diende voor het nemen van de maten.

dsc_3182

Vervolgens is in het blokje een geul gefreesd van 1,5 mm diep en 3 mm breed.

dsc_3183

Op het blokje zijn drie lijntjes aangebracht met de graveerbijtel. Die lijntjes dienen voor het kunnen positioneren van het stripje styreen.

dsc_3184

Vervolgens kon ik met dezelfde bijtel op de juiste positie steeds een dwarsstreepje freezen.

dsc_3188

Op deze manier heb ik 4 strips van 25 cm bewerkt. Er zijn er nog veel meer nodig, maar voor het eerste stuk vond ik het eerst wel mooi. De strips heb ik gespoten in een donkere betonkleur. De groefjes heb ik eerst met een schuurpapiertje bewerkt en daarna met zwarte verf ingesmeerd. Na het afvegen zijn dan alleen de groeven nog donker en blijven ze beter zichtbaar.

dsc_3189

En daarna op de baan aangebracht. Alles liep een beetje uit (leuke F1 race in de regen) en ik ben niet zover gekomen als ik van plan was. Maar gelukkig is het hobby en zit er niemand op te wachten.

dsc_3193dsc_3192

Later deze week, of volgend weekend weer verder.

Wordt vervolgd…

7 gedachten over “Kabelgoten

  1. Heel mooi Arjan, maar vind je het niet erg veel werk voor zo iets simpels? Ik heb hier ook over nagedacht en omdat ik de kabelgoot niet daadwerkelijk gebruik, alleen maar voor de sier, wil ik het proberen met een vierkant stukje hout, en hier ga ik dan wel groefjes in vijlen om ze daarna te bewerken met verf.

    Verder vind ik het wel een stukje vakwerk met de frees.

    Groet Herman.

    Like

    1. Herman,

      ik ben de eerste om toe te geven dat het veel simpeler kan. Alleen vond ik het leuk om te proberen het wat preciezer te doen. Eerder heb ik een soortgelijke mal gemaakt van wat stukjes hout. Werkt ook.

      Een verbetering waar ik over zit te denken is het groefje met een zaagje te maken. Ik vind het nog steeds te breed. Daar heb je met een vijl ook last van. Dus zit ik nu te denken aan een fijn metaalzaagje. Die zijn te krijgen met een dikte van 0,25 mm. Da’s een stuk fijner dan met de frees lukt.

      Like

  2. andere mogelijkheid is met Balsahout of soortgelijk licht hout. In druk in met een cuttermesje . Geeft een fijne snede en na behandelen met verf ook een mooie effect.
    Heb dit voorlopig nog maar enkel toegepast voor de perronzijkanten maar gelijkaardig kan dus voor de kabelgoten
    Mvg
    Peter

    Like

  3. Gaston Nicolaes
    Wellicht vinden jullie mijn idee ook interessant.
    Ik zelf gebruik voor de kabelgoten en ben er zeer tevreden mee afval van passe-partout karton van 2 mm dikte , snij dat in stroken van 3, 4, of 5 mm breed (in werkelijkheid bestaan namelijk ook smalle en brede kabelgoten) teken de voegen op de gewenste afstand aan met potlood en met een niet te kleine schroevendraaier tot slot, druk of tik ik de voegen erin. Daarna uiteraard een kleur geven. In no time ligt er zomaar 2 tot 3 meter kabelgoot klaar en kost niets. Wil je of moeten de goten wat dikker zijn, kun je twee stroken op elkaar lijmen.

    Like

    1. Gaston,
      Ik heb het geprobeerd met gewoon grijs karton en vond dat geen succes. Het inkrassen werd niet mooi. Passe=partout heeft inderdaad een mooiere/gladdere bovenlaag, die beter te krassen is.
      De volgende keer zal ik dat eens proberen. Bedankt voor de tip!

      Like

      1. Zoals ik gisteren al schreef is het van belang dat je en het juiste karton en de juiste werkwijze toepast.
        Door met een schroevendraaier te drukken of te kloppen krijg je de perfecte V vorm als voeg.
        Dus wil je mooie voegen krijgen, dan zeker niet snijden !
        Ik zal een foto maken.

        [edit Arjan] de beloofde foto:
        Kabelgoot van passe-partout karton

        Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.