Het speelde al een tijd door mijn hoofd: mijn baan afbreken en opnieuw beginnen in een grotere ruimte. Het Bauernhof heeft me doen beseffen dat de huidige ruimte echt te krap is. Buiten de baan kan ik me al nauwelijks bewegen, ook binnen de baan wordt het allemaal erg krap. De boerderij heeft weinig ruimte en komt mogelijk niet echt goed tot z’n recht.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Nu weten we allemaal wel dat dit een probleem is bij onze hobby, waarin we voortdurend compromissen moeten sluiten, maar echt bevredigend is het niet.

Dit gaf me het laatste zetje toch eens serieus over een nieuwe baan na te gaan denken en wat eerste ideeën schetsmatig uit te werken.
Ik ben een groot fan van het “hondenbot model”, waarbij de treinen heen en weer terug gaan. Dat vind ik mooier dan alleen rondes rijden. Bovendien kun je aan beide zijden van het bot een schaduwstation inrichten, en zo afwisselend verkeer creëren.
Een extra schaduwstation vraagt ook meer wissels. En omdat er nu meer ruimte beschikbaar is, een flink aantal.
Die wissels kun je natuurlijk kopen, maar leuker is ze zelf te maken.

Er is een aantal verschillende manieren wissels te maken en ik heb verschillende methodes bestudeerd (lang leve het internet). De manier die me het meest aanspreekt is die van Fast Tracks. Door het gebruik van een mal kun je makkelijk meerdere dezelfde wissels produceren. Bovendien hebben zij uitgebreide instructie videos die je stap voor stap door het proces helpen. Nadeel is, dat de verschillende mallen duur zijn. Zelf maken dus.

Een paar avonden stoeien met Fusion360 leverde uiteindelijk een freesontwerp op. Dat is uiteindelijk nog een paar keer aangepast, en de vierde versie is goed genoeg voor een eerste poging een wissel te bouwen.

TRN_13564

Hierboven zie je de mal met daarin al de bielzen van PCB (printplaat). De bielzen worden uit een plaat gezaagd met behulp van een diamant schijf in de zaagmachine.

In de mal geïntegreerd is een mal voor het puntstuk. Dit puntstuk komt vrij precies, dus leek een mal me wel van toepassing. De railstaven worden eerst schuin gevijld, zodat ze netjes tegen elkaar liggen. Ook hiervoor heb ik een mal gemaakt.Schermafbeelding 2018-09-23 om 09.39.39.png

In eerste instantie nog in (hard)hout uitgevoerd, maar ik denk dat ik er een messing versie van ga maken. De mal biedt de mogelijkheid zowel het puntstuk als de wisseltongen te vormen.
Hier het puntstuk. Rail in de mal:TRN_13555.JPG

Mal in de bankschroef en vijlen maar.TRN_13558.JPG

Beide rails in de V (op de kop, dan liggen ze netjes vlak) en solderen.TRN_13561.JPGTRN_13562.JPG

De wisseltongen laten zich niet vijlen. De rail ligt daarvoor te vlak in de mal en blijft niet op z’n plek. Ik denk dat het met een messing mal beter gaat, maar voorlopig behelp ik me met de zaagmachine.TRN_13567.JPG

Verder is het allemaal redelijk eenvoudig. Van de twee buitenliggende rails moet nog een  deel van de voet gevijld worden, zodat de wisseltong er in kan vallen. Dat lijkt moeilijker dan het is en doe ik uit de vrije hand.

Middagje solderen en dan heb je dit:TRN_13571.JPG

Avondje solderen en dan heb je er twee:TRN_13575.JPG

Ik moet nu maar eens wat verschillende wissels gaan ontwerpen. En ook ideeën voor wat meer toonbare versies, die buiten het schaduwstation ingezet kunnen worden. Voordat de bouw van de nieuwe baan begint, moeten nog heel wat ideeën uitgewerkt worden, maar het is weer een stap dichterbij.

Wordt vervolgd…

6 gedachten over “Wisselbouw

  1. Dit is weer een flinke uitdaging Arjan, maar jou kennende komt er iets heel moois tevoorschijn. Veel succes met de ontwikkeling van je nieuwe baan en uiteraard de wissels. Maak je de rechte en geboden rails ook zelf of pas je alles aan op jou huidige systeem. We blijven je volgen. Veel succes

    Like

    1. Grappige is dat het qua precisie eigenlijk wel mee valt. Het komt in ieder geval minder nauw dan ik aanvankelijk dacht. De mallen zijn hierbij een geweldige hulp. En daar heb ik wel de nodige nauwkeurigheid (tot op 0.05mm) zitten.

      Like

  2. HI Arjan – Wat een mooi stukje werk. Ik weet niet of ik daar de kunde (of voldoende geduld) voor zou hebben. Ik blijf dit graag volgen. Groet, Marc

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.