Het schiet aardig op met mijn actielijstje. Een aantal klussen aan de baan die ik al langere tijd gedaan wilde hebben is inmiddels (zo goed als) klaar. Vandaag aan een klus begonnen waarmee ik al geruime tijd in mijn hoofd loop. De railing van het perron.

Even een foto van het grote voorbeeld:

DSC_0597

Zoals je ziet is het vrij simpel opgelost: stukken rails met daar doorheen boven en midden een buis.

Gelukkig heb ik nogal wat stukken rails over van het leggen van de flexrails. Dus de stukken rails is geen probleem.

Waar ik een tijd over heb nagedacht is hoe een mal te maken om de stukken allemaal op dezelfde lengte te krijgen en de gaten bij iedere rail op dezelfde plek. Uiteindelijk heb ik een oplossing bedacht, waarbij de rail gefixeerd in een groef ligt en het uiteinde van de groef de positie bepaald.

Voor het zagen heb ik deze mal gemaakt.In de  groef ligt de rail en langs de rand wordt het afgezaagd.

Links de lege mal en rechts heb ik er voor de duidelijkheid een afgezaagd stukje rail ingelegd.

En dan de gaten erin. Ook hiervoor een mal. Eigenlijk hetzelfde principe, alleen nu geschikt voor de klem van de boorstandaard.

DSC_1986

Eerst alle gaten boven geboord en daarna alle gaten in het midden. Op die manier hoefde ik maar één maal de mal te verstellen en zitten alle gaten op dezelfde plek in de rail.

Na een paar uur stug doorwerken had ik een stuk of 60 staanders klaar. (en de blaren op mijn vingers 😧)

DSC_1984

Ik heb ze allemaal nog een behandeling gegeven met allesreiniger en een ultrasoon bad. Is alles mooi schoon en ontvet.

Nu moest ik nog een mal maken voor de montage. De tussenruimte tussen de staanders moet steeds hetzelfde zijn en ze moeten allemaal even hoog boven het perron uitsteken. Daarvoor heb ik dit gemaakt:

DSC_1985

Drie groeven waar precies een rail inpast. De dikte is de hoogte boven perron. Werkte prima in de parktijk:

DSC_1995

Ik heb eerst alle staanders grijs gespoten en ben daarna gaan plaatsen. Met de mal en secondelijm ging het zeer voorspoedig. En eigenlijk ben ik zelf een beetje verbaast dat ik nu het resultaat al kan laten zien:

DSC_1989DSC_1991DSC_1994DSC_1997DSC_1996

Hier en daar nog wat bijwerken met verf en dan is er weer een klus van mijn lijst klaar. 😀

Wordt vervolgt…

6 gedachten over “Perron railing

    1. Paul,

      Als ik iets geleerd heb over goed model bouwen is het wel mallen maken. Daarmee kun je regelmaat en zuiverheid in je bouwsels krijgen. Ik heb er deze zomer een frees voor aangeschaft, waarvan ik al veel plezier heb gehad.

      Like

  1. Jij gaat wel erg hard man: zulk slecht weer in Leek?? 😉 Duidelijk verhaal en ziet er goed uit. Gebruik van de allesreiniger goed bevallen??

    Een vraag over het draad door de spoorstaven: welke dikte gebruik je??

    Like

    1. Het was me inderdaad te koud 🌨 om naar buiten te gaan. Bovendien komend weekend geen tijd voor de baan.

      Ik had 0,7 mm draad liggen, maar heb dat uiteindelijk niet gebruikt. Het waren allemaal stukken van 30 cm en die netjes aan elkaar zetten zag ik niet zitten. Ik had nog drie lengtes 0,5 mm verenstaal liggen en die heb ik gebruikt. Zijn de gaten wel iets te groot, maar daar zie je niets van.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.