De Re485 van Trix (22085) is er één uit de zogenaamde Hobby-serie. Detaillering houdt niet over, maar in het verkeer op de baan valt (mij) dat niet echt op en is het een mooie aanvulling. Zoveel modellen van de Re485 Connecting Europe zijn er bij mijn weten niet.

Deze loc heb ik een tijd geleden al eens voorzien van andere lichtprints en decoder-print. Hiermee kon de loc met een Esu Lopi-4 en witte lampen rijden. Alleen bij het rijden maakte de middenmotor toch wel wat lawaai. Ook de nieuwe lichten werkten niet helemaal feilloos; alleen in de achteruit had ik drie witte lampen. Vooruit rijdend was het een zooitje.TRN_0083

Tijd voor een ombouw dus. De lichtprint heb ik op ebay gekocht. Omdat deze loc niet in de lijst met geschikte modellen voor inbouw stond, heb ik de producent een email gestuurd. Hierop heb ik nooit antwoord gekregen, dus heb ik de print elders gekocht en vermeld de naam van de producent hier niet. Geen service, geen gratis reclame.🙄

De motor komt van SB Modellbau. Hier wel een goede service. 😉
SBM kent drie typen motor-sets:

  • Type 1 (Tauschsatz): eenvoudige vervanging ,
  • Type 2 (Umbausatz): enige eenvoudige aanpassingen aan het model nodig, en
  • Type 3 (Fräsarbeiten): hierbij zijn flinke ingrepen nodig.

Voorbeeld van een type 3 is de eerder beschreven ombouw van de HAG BLS Re4/4. Deze ombouw is van type 1.

Alles was in tien dagen na bestelling binnen. Vandaag een lege agenda en dus eens lekker aan het hobbyen. TRN_0085

Het uitbouwen van de oude decoder print en motor is echt reuze eenvoudig. Even de draden los-solderen en evenals de motor. Schroeven van de print los en de motor ligt los. De originele motor eruit, één cardan-kom overzetten, en de nieuwe motor kan erin. Alles past perfect.

 

Deze slideshow vereist JavaScript.

Om te testen of alles goed draait en de cardan voldoende ruimte heeft, heb ik met een 9v batterij de motor even getest. Dat was even schrikken; ik hoorde niets en dacht dat de motor defect was. Pas toen ik mijn vinger er tegenaan hield voelde ik dat het draaide. Werkt dus perfect en (voor mij) absoluut geluidloos. Ter vergelijk heb ik ook de originele motor nog even aan dezelfde batterij gehangen. Hier hoor je wel wat. In de klankast die een loc-kap nu eenmaal is, veroorzaakt dit dus het gejank dat ik steeds hoorde.

De motor past zo mooi dat ik even heb overwogen het los te laten liggen. SBM adviseert de motor met twee-componenten lijm vast te zetten. Ik heb er een drupje secondelijm onder gedaan. Mocht dat niet houden, dan gebruik ik alsnog twee-componenten lijm.TRN_0089

Het opschroeven van de lichtprint en alle soldeerverbindingen maken is ongeveer even eenvoudig als het demonteren.TRN_0091

En hiermee is de inbouw klaar. Alleen de decoder nog instellen op de nieuwe motor en de functie uitgangen mappen en de ombouw is klaar.

Ik heb een stukje voor en na de ombouw gefilmd, alleen blijkt mijn telefoon de geluiden zo te versterken/vervormen dat een goed voor/na vergelijk niet mogelijk is. Jullie zullen me op mijn woord moeten geloven dat de loc echt als een zonnetje rijdt. Ik heb hier nog een kandidaat voor en die gaat zeker dezelfde behandeling krijgen.

Rest nog een puntje van kritiek. De ombouw is zo eenvoudig dat ie veel te snel klaar is. Ik had me verheugd op een paar uurtjes knutselen, maar was binnen twee uur klaar. 😳
En anderhalf uur daarvan is besteed aan het instellen van de decoder en ijken van de loc. Echt super eenvoudig te doen en het rijgedrag (dat niet slecht was) wordt echt stukken beter. Aanrader dus.

5 gedachten over “Trix Re485 ombouw

  1. interessant Arjan, Wil je altijd mijn 6 loks bezorgen hoor als de ombouw te snel ging ; -) Heb deze toen aan 3 stuks voor 100 Euro op de kop getikt dus zeker de kosten van een nieuwe SBM motor waard.
    Maar effe over de lichtprint die erin moet. Waar is deze te bestellen. Veronderstel dat de oude trix decoder er inderdaad uit gaat maar is diezelfde print dan gewoon geschikt voor het inpluggen van een Lopi of moet je hier ook nog vanalles aan veranderen

    Like

  2. Mooi verslag Arjan en vermoedde al dat Peter hier ook belangstelling voor zou hebben.
    @ Peter: had jij nu voor deze TRIX-ok de nieuwe ESU LP4.0 # 64618 decoder aangeschaft om in te bouwen?

    Like

    1. Een 64618 decoder is hiervoor niet nodig. Een 64615 volstaat. De extra AUX uitgangen zijn niet nodig voor deze lichtprint. De 64618 is alleen voor nieuwere Märklin locs nodig. Niet voor de “eenvoudige” Hobby-serie

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.