Alweer bijna twee weken sinds de sneak preview. Tijd voor een update.

De boerderij is nog niet af. Er gaat veel tijd zitten in de details en het uitzoeken hoe je het beste dingen kunt doen. Ook is er wat tijd verstreken met het wachten op materialen. ’t Is net een echte bouw.

De geveldelen zijn allemaal gefreesd. Het bovenste deel van de gevels is beplakt met balsahout. Dat is op zijn beurt weer voorzien van groeven om de planken te imiteren. Op de beurs in Houten heb ik beits aangeschaft. Dit moet de bovenkant mooi donker maken.

TRN_3366

Mooi, alleen niet donker genoeg. Daarom heb ik het nog overgedaan met een zeer dun mengsel acrylverf. Dat, samen met de beits, geeft het resultaat dat ik zoek.TRN_3372

Ik ben nu druk met het maken van allerlei details. Zo viel me op de foto’s van het origineel op, dat de schuur achter een houtberging heeft. Dit deel schuur bestaat uit alleen maar wat latten.Schermafbeelding 2018-05-13 om 13.32.12

Een uitdaging om zoiets uit balsahout te frezen. Te teer dat spul. Daarom heb ik 1 mm balsa op een plaatje 0.5 mm styreen geplakt en dat gefreesd. Dat gaat prima. Verder had de laatste houttrein gelukkig nog wat hout laten liggen, dus ben ik aan het zagen en kloven geslagen.TRN_3369

Wanneer de lattenwand erin zit kan ik er namelijk niet meer bij. Dus het hout moet er nu in.TRN_3376

Houtje voor houtje stapelen en met secondelijm vastzetten. Hier gaan wel twee dagen in zitten. Maar het wordt wel mooi. Misschien nog iets te grote blokken, maar ze doen het er maar mee.TRN_3377

Ander projectje is het balkon aan de voorgevel.Schermafbeelding 2018-05-13 om 13.40.03

Dit wil ik geheel uit balsa maken. De uitstekende hoeken bieden gelegenheid een mooie constructie te maken, waarbij de delen in elkaar schuiven. Eerst in Fusion een ontwerp gemaakt:Schermafbeelding 2018-05-13 om 13.22.18

Het patroon van uitsparingen is iets anders. Het patroon uit het grote voorbeeld wordt op H0 te klein om te frezen.
Bij het frezen bleek verder dat het van belang is dat de houtnerf in dezelfde richting loopt als de inspanning voor de verbinding. Staat het er dwars op, dan breekt het af zodra je er aan komt. Leuk projectje voor de zondagochtend.TRN_3368

Komende tijd de boel verder in elkaar zetten en het dak erop.

Wordt vervolgd…

6 gedachten over “Bouw rapport

  1. Tja, wat valt er nog te zeggen… Heerlijk om te zien en bijzonder inspirerend 🙂
    Merk op dat je de lat voor jezelf (en ons?) nu een flink stuk hoger aan het leggen bent door hetgeen je (op de foto) ziet, in (exact) 1:87 weer te geven met onwaarschijnlijk veel oog voor detail. Nog even en we zitten allemaal met zo’n fraaie freesmachine (óf 3D printer, óf ets-machine?) thuis…
    Ben benieuwd hoe ons cluppie er over een jaar bij staat en in hoeverre de nieuwe technologieën dan hun intrede hebben gedaan.
    Weet dat je hier een vuurtje aan het aanwakkeren bent… en dat ik daar (ook) zeer van geniet, al is het op afstand….

    Ga voor al zo door !!

    Like

    1. Hoi Erik,

      Ten eerste vooral leuk dat het inspireert. Dat is zeker één van de doelen van dit blog.
      Ten tweede die hoge lat… Dat heb ik vaker gehoord, en heeft me van 3Rail-forum doen vertrekken. Voor mezelf ligt de lat inderdaad wel hoog. Ik probeer altijd te verbeteren. Wat de rest van de wereld doet, moet de rest van de wereld lekker zelf weten. Het is geen wedstrijd. En een ieder blinkt weer in wat anders uit. Zo heb ik van jou een stukje baanvak gezien, met alle kabelgoten en aansluitingen zoals het hoort, waar ik niet aan kan tippen. Hetzelfde voor de bovenleidingen van Henk, het huizen bouwen van Johan en Herman, of de details die Gaston weet te maken. En nu doe ik velen tekort door ze niet te noemen.
      Het exact nabouwen komt als ik eerlijk ben doordat ik niet zo creatief ben. Mijn grootste talent is kopiëren, zelf bedenken vind ik veel moeilijker. En als je dan de foto’s zit te bestuderen zie je steeds weer nieuwe dingen. Het grappige van ontwerpen op de computer is dat je heel ver in kunt zoomen. Hierdoor stap ik regelmatig in de valkuil details aan te brengen die je uiteindelijk niet meer ziet. Op het scherm ziet het er anders niet uit, maar in het echt valt die tiende millimeter niet meer op.
      Maar ik leer! De scharnieren heb ik bewust alleen in silhouet gemaakt, in plaats te proberen een volledig scharnier na te bouwen.

      Of straks iedereen een CNC frees of 3d printer heeft staan? Daar gaan we deels wel naar toe, maar het blijft een dure business. Je moet er ook werk/lol voor hebben om de investering te rechtvaardigen. Misschien handiger relaties te zoeken met het gereedschap dat nodig is en daar samen projecten mee te doen. Zo sta ik zeker open voor leuke uitdagingen 😉

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.