De afgelopen maanden zijn een beetje chaos geweest. Met van alles en nog wat bezig, maar niet echt heel veel af gemaakt. Om dit blog niet helemaal te laten verstoffen, toch maar een update. Wellicht komen er nog goede ideeën mijn kant op?

Seinbrug

In de zomer ben ik veel bezig geweest de seinbrug op details te verbeteren.

Ten eerste de geleiding van de lakdraden van de seinen. In de eerste versie heb ik de draden aan de binnenzijde van de staanders gelijmd en vervolgens met verf gecamoufleerd. Werkt, maar is omslachtig en bovendien verdenk ik de secondenlijm ervan de isolatie van de draden aan te tasten (ik heb wat gevalletjes kortsluiting geconstateerd). Oplossing is het printen van een koker aan de binnenzijde van de staanders. Deze valt niet op en de draden kunnen erdoor gestoken worden. Bij veel draden was het nodig een trekdraad te maken, maar het werkt prima en is veel netter.

Deze slideshow vereist JavaScript.

TRN_14016
Enige manier de draden stevig aan de trekdraad te bevestigen is solderen.

Een tweede verbetering is de manier waarop de hoofdseinen in de korf worden bevestigd. In eerste instantie werd in de kooi een tweetal dwarsstangen geprint. Hierop werden de seinen gelijmd. Nadeel hiervan is dat de seinen iets uitsteken, want er zit een printje met leds en een afdekkapje op de achterkant. Bovendien geeft dit weinig lijmoppervlak en is dus fragiel.
Als oplossing heb ik de stangen verplaatst van de kooi naar de afdekkap. Ook dit bleek geen succes. De pootjes braken te makkelijk af en nog steeds weinig contactoppervlak voor het lijmen.
Tenslotte heb ik de vorm van de stangen veranderd in een soort beugel. Het hoofdsein past precies tussen de twee beugels, zit even diep als het voorsein eronder en is goed stevig bevestigd.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Op de foto’s is goed te zien wat verschil in belichtingstijd en print-hoek uitmaakt. Daarmee ben ik nog steeds aan het experimenteren en leren.

Als laatste seinbrug-project ben ik bezig de brug voor de tunnel op Blausee-Mitholz opnieuw te bouwen. Johan was erg blij met de twee bruggen, maar helaas bleek er één precies op een constructie te staan, waardoor slechts aan één kant draden naar beneden kunnen. De bouwsels kunnen niet goed tegen verbouwingen, dus ben ik een nieuwe aan het maken met aan één zijde een dubbele connector.

BLS lantaarns.

Een heel aantal jaren geleden heb ik de lampen gemaakt die op Blausee-Mitholz op de bovenleiding portalen staan. Deze zijn geïnstalleerd en werken op mijn baan. Heel mooi en dik tevreden mee, totdat ik twee jaar geleden op Blausee-Mitholz een recht omhoog keek:ZVK_0109_BM

Shock en horror! 😲 Die lampen zijn niet rond, maar ovaal! Nooit opgevallen op al die foto’s die ik bestudeerd heb.
Het installeren van die lampen niet het meest leuke karweitje dat ik ooit op de baan heb uitgevoerd, dus besloten dat ik met de afwijking kan leven…

Nu heb ik dagelijks veel reistijd en dus tijd om na te denken. Viel me laatst een gedachte in dat ik mogelijk delen van de lamp zou kunnen printen en daarmee het geheel wat strakker maken. Bovendien kan ik dan de lampenkap vervangen. Er zijn nog wat spoorvrienden die ook de BLS als thema hebben en wellicht eens om die lampen gaan vragen (ze zouden de eerste niet zijn, hè Henk? 😜). In ieder geval weer een leuk projectje om de printer weer beter te leren kennen.

Dus weer eens achter Fusion 360 gekropen en een ontwerp gemaaktSchermafbeelding 2019-09-29 om 12.09.19

En vervolgens wat testprintjes gemaakt.IMG_1606.jpg

De eerste resultaten (nog zonder aansluitkastje) zien er goed uit. Ik ben nu bezig de componenten in setjes te printen. Misschien komt er wel een bouwpakketje van…

Halt bei Bedarf

Ook wel bekend als “Halt auf Verlangen”. Een service op kleine stations, waarbij reizigers op een knop moeten drukken om de trein te laten stoppen. De machinist krijgt middels dit sein door, dat er gestopt moet worden:

Schermafbeelding 2019-09-29 om 12.18.11
Bron: Schweizerische Eisenbahnen Schweizerische Fahrdienstvorschriften FDV

Omdat Jos zowel Hohtenn als Ausserberg in zijn baanplan heeft, en ik weet dat Halt bei Bedarf het ook op de Süd-Rampe gebruikt wordt, ben ik eens gaan speuren of ik ze kon vinden. En jawel, op Hohtenn staat dit sein (op Ausserberg niet). Een screenshot uit twee filmpjes op YouTube, dus excuus voor de kwaliteit:

Schermafbeelding 2019-09-29 om 09.35.16
Vanaf Brig
Schermafbeelding 2019-09-29 om 10.35.07
Vanaf Goppenstein

Wederom biedt Fusion uitkomst dit te ontwerpen.Schermafbeelding 2019-09-29 om 10.17.18

Bedoeling is het sein in transparant plastic te printen. Alles behalve de twee lenzen wordt geschilderd. Achterop komt een printje met daarin twee witte leds. Daaroverheen weer een afdekkapje. Het geheel kan knipperend worden aangestuurd door mijn seindecoder.
Dat wordt nog een heel gepruts, maar daarover later meer.

Wordt vervolgd…

 

 

4 gedachten over “September update

  1. Dit zijn weer echt de dingetjes voor Arjan, de puntjes op de i. Maar toegegeven het ziet er weer schitterend uit.
    Geweldig mooi werk Arjan, dit zijn de details die een baan echt mooi maken.
    Groet Herman.

    Like

  2. Je had het al lang geleden over dat de lampekapjes niet klopten (tot je schrik). Resultaat mag er zeker zijn nu!
    We maken nog een afspraak dat de – nog niet ingezette – set jouw kant op komt ter ‘revisie’ 😜

    Dat ‘HALT BEI BEDARF’ is werkelijk een plaatje Arjan! Dat zal op menig stationnetje sieren denk ik zo. En je zult zeker hierover ook navraag krijgen 😉

    Like

    1. Ik heb een nog beter idee Henk: ik print de onderdelen en stuur die naar je op. Je kunt dan zelf de buisjes buigen, lakdraad erdoor pielen, en de leds solderen. Dan heb jij ook bouwplezier van die lampen😬

      Wat betreft vragen om voor anderen dingen te maken, daar zit even een stop op. Ik heb gemerkt het helemaal niet leuk te vinden onder constante druk bezig te zijn. Die druk leg ik mezelf weliswaar op, wil het netjes en binnen redelijke tijd gedaan hebben, maar vind het toch vervelend. Totdat is anders besluit, worden daarom geen nieuwe opdrachten meer aangenomen. Ik ben de lol in de hobby een beetje kwijt en wil dat eerst weer terug hebben.

      Like

  3. Mooi werk Arjan. Zowel de aangepaste lampen als de Halte bei Bedarf zien er echt mooi uit.

    De ovale booglampen zijn een mooie aanvulling op de rechthoekige moderne versies . Deze moet ik trouwens eens verder gaan afwerken hier maar dat is iets voor de winteravonden voor de openhaard 😉

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.