Dankzij het koude weer heeft deze update een beetje langer geduurd dan de bedoeling was. Het was me te koud in de garage om met de muren verder te gaan. Nu het weer iets warmer is heb ik de boel weer opgepakt.

De twee delen zijn nu mooi door en door droog. De truc met het extra stripje 4 mm triplex heeft goed gewerkt en de muur sluit netjes op het tunnelportaal aan. trn_9034trn_9035

Aan de achterkant is mooi te zien dat het gips niet teveel oversteekt en de kans op afbreken dus gering is. Op de foto is ook mooi te zien dat het gips mooi in de ronding van het portaal is aangebracht.trn_9036

Bij de vorige muur kreeg ik nogal wat opmerkingen over mijn engelen geduld om al die steentjes te krassen. Laat ik dat idee gelijk wegnemen: het krassen is echt zo gebeurt. Ik heb vanmiddag in 1,5 uur zowel de muur als het portaal volledig gekrast. Als je dat ook al teveel werk vind stel ik voor dat je iemand zoekt om je baan voor je te bouwen 😛.

Als eerste heb ik beide delen met een schuurblok bewerkt. Omdat het gips vrij nat is aangebracht, golft het oppervlak wat. Mooie van het goudband gips is dat het redelijk zacht blijft. Rustig schuren, en het is in no-time glad. Van mij hoeft het niet super glad te zijn, een beetje structuur in de steden vind ik niet erg.

Na het schuren heb ik op vier plaatsen een strook streepjes gezet met een onderlinge afstand van 5 mm. Dit is de steen hoogte. Met een lange stalen lineaal zijn de horizontale lijnen in no-time gekrast.trn_9043trn_9045

Daarna in één “band” een serie streepjes om de 11 mm. Dit hoeft maar één serie te zijn, omdat ik een winkelhaak gebruik (tegen de onderkant muur) om de voegen parallel te zetten. Steeds één bandje overslaan en rustig alle voegen krassen. Nadat de eerste lijn van boven naar beneden is gezet, kun je die gebruiken om je op te oriënteren. Alle streepjes in dezelfde horizontale banden.
Ik doe het steeds per 10 voegen voordat ik weer ga meten en aftekenen. Zo kan ik eventuele verschuivingen opvangen en corrigeren.
Het tunnelportaal is volgens hetzelfde recept gemaakt. Alleen heb ik hier de horizontale lijnen afgetekend met behulp van de muur. Zo komt alles op precies dezelfde hoogte.

Vervolgens heb ik de twee delen met een schroefje en een beetje lijm aan elkaar gezet. Dat moet nu drogen. Voordat het geheel wordt geverfd, wil ik de hoek met dun gips opvullen en de twee delen optisch één geheel laten zijn.trn_9055

 

Landschap rechterkant station

Terwijl ik aan het wachten ben dat de twee delen goed aan elkaar vast zitten, ben ik begonnen met een ander projectje dat al lang op het lijstje staat: afwerken van de rechterkant van het station richting de tunnel.

Het excuus was altijd dat ik daar nog niets kon doen, omdat de wisselverwarming er nog voor komt. Nou die staat er, dus geen reden meer te wachten.

Als eerste heb ik een aantal blokjes schuim aan elkaar gelijmd en aan de achterkant afgeschuind met de hoek van het afschot van de dak. Het aan elkaar lijmen van de blokjes gaat het makkelijkst door er ook een statéprikker door te steken.trn_9038trn_9041

Ik moest het in twee delen maken, omdat de bovenleiding portalen al staan. Die kan ik  niet meer weg  halen, doordat de draden van de verlichting er ook langs lopen. Geeft niet, er komt heel veel begroeiing tegenaan, dus een naadje is prima te maskeren.

Nadat de lijm gedroogd is met een gloeidraad de voorkant bewerkt en het geheel ter plekke gepast.trn_9050trn_9049

Nu kan het gips erop. Dat wil ik alleen niet ter plekke doen. Teveel zaken die daar beschadigt en besmeurt kunnen worden. Daarom heb ik op de werkbank een mal gemaakt met de juiste hoek. De mal is weer met vaseline bespoten en het gips is aangebracht. Dat ligt nu ook te drogen.trn_9051trn_9053

Morgen alles lossen en een zien of het dan inderdaad zo mooi past als ik in mijn hoofd heb bedacht.

 

Wordt vervolgd …

 

5 gedachten over “Geknoei met gips – deel II

  1. Mooie muur geworden Arjan. Duidelijk verslag. Ben benieuwd of je de creatie voor in de hoek goed uit de mal krijgt… Komt vast goed. Succes en tot later!

    Like

  2. De muur met tunnelportaal is mooi geworden Arjan, en ik ben benieuwd of het bergmassiefje mooi past. Dit is wel een oplossing om de baan mooi schoon te houden maar vooral niets te beschadigen want dat zou zonde zijn.
    Groet Herman.

    Like

  3. Hoi Arjan, ik heb je bericht nu twee keer helemaal gelezen en begrijp nu pas de bedoeling van de laatste 2 foto’s: ik werd in de verwarring gebracht door het tunnelportaal-gat dat in je mal zit voor de dakverkanting. Ik vind het idee geniaal. Ik weet, je bent handig met mallen maar deze had ik nooit zelf bedacht… Kortom, wederom zeer inspirerend… Erik.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.