Omdat al het gepriegel met seinen wel eens verveelt, ben ik alvast het parade traject aan het plannen. Bedoeling is dat dat een weergave wordt als onderop de Nordrampe gevonden wordt. Dus één kant steil tegen de berg en de andere kant de afgrond. Langs het traject liggen aan één kant muren.

Zoiets als dit:

IMG_3468Het viel me daarbij op dat de uitleggers niet meer de typische BLS versie is met de karakteristieke V. Eigenlijk was ik van plan deze V-uitlegger te gaan bouwen en toepassen, maar na enig nadenken heb ik besloten toch voor de moderne variant te gaan. Uiteindelijk wil ik de situatie van nu nabouwen (met uitzonderling van de wisselstraat aan de Kandersteg-zijde van Blausee Mitholz).

 

Na dit genoemd te hebben tegen Han Lin, gaf hij aan dat dit ontwerp goed als ets is uit te voeren. Daarop heb ik de mast in 3d op maat H0 nagetekend en naar hem opgestuurd.

BLS mast modern

De eerste proef-ets is nu in productie. Ik ben heel benieuwd wat het wordt. In eerste instantie dacht ik het met profielen na te maken. Maar bij het tekenen bleek wel dat dit erg fijn werk moet zijn. En hoe de taps toelopende onderste uithouder te maken, kan ik niet eens bedenken.

Grappig was dat ik afgelopen zondag bij het rangeerterrein Onnen (Groningen) deze foto heb gemaakt:

DSC_1826

In de details is de mast wel anders, maar op hoofdlijnen is er erg veel overeenkomst.

2 gedachten over “BLS Bovenleiding masten

  1. Mooi stukje werk Arjan van jullie: om je vingers erbij af te likken!!

    Evengoed kom je op de Nordrampe (althans nog afgelopen maart) masten tegen met de V-vorm: al zijn het er nog maar weinige.

    Ook in de Abspannbrücken kom je verschillende uitlegger typen tegen. Ik heb daar wat fotowerk van: maar weet niet hoe ze in de bijlagen op te nemen hier.

    Like

    1. Helaas is het niet mogelijk foto’s bij reacties te plaatsen. Er zijn wel plugins voor, maar die zijn voor zelf gehoste websites. Dat is deze dus niet.

      Een collega van me heeft een WordPress site draaien op een Raspberry. Misschien een idee om dat ook te doen het het hier vanuit de meterkast te laten draaien.

      Mocht het ooit zover komen, dan laat ik het je weten. 🤓

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.