Alweer bijna een maand niets gepubliceerd. Druk met werk, ’s avonds geen zin meer voor de trein, en  allerlei kleine randzaken die me van de bouw hebben afgehouden.

Eén van de zaken die me de afgelopen maand heeft bezig gehouden heeft alles met Zwitserse treinen te maken, maar niets met mijn baan. Naar aanleiding van de bouw van de BM Schaltposten, werd me gevraagd of ik ook 3D prints van de schakelkasten in Chur kon maken. Maar dan in schaal N. Als je bedenkt dat N 1:160 is en de minimale wanddikte in mijn ontwerp 0,3 mm moet zijn, dan leert een simple rekensom dat alle details kleiner dan 48 mm in het echt, niet op te realiseren zijn.

Echter, details zo klein zijn met het blote oog toch praktisch niet meer zichtbaar. Dus vond ik het wel een uitdaging het te proberen.

Met behulp van foto’s was ik redelijk in staat de essentie en verhoudingen van de kasten in te schatten.

Het gaat om de kasten links.

DSC_0159

Weer totaal anders dan wat er op Blouse Mitholz en Ausserberg te vinden is.

DSC_0160

DSC_0156

Met wat referenties van Marco ten aanzien van de hoogte van de masten, ben ik aan het tekenen gegaan. De meest linkse kast is ongeveer 4,7 mm breed, 9,3 mm diep en 9,8 mm hoog. Ruim binnen een halve kubieke centimeter dus. De middelste en kleinste kast is 1,4 mm breed (dat is de isolator, die steekt buiten de kast uit, 2,9 mm diep en 2,7 mm hoog.

Doordat je in de digitale wereld zo ver kan in-zoomen als je wilt was de grootte (of eigenlijk kleinte) geen probleem bij het ontwerpen. Geheel tegen mijn natuur in heb ik de fijnere details weggelaten.

Daardoor vond ik het ontwerp toch wel erg elementair.

Maar de gok genomen en het ontwerp naar Shapeways gestuurd om te printen.

Toen het geprinte resultaat terugkwam bleek mijn zorg over missende details ongegrond. Het spul is inderdaad zo klein dat je er niets van terug zou zien.

DSC_1598DSC_1599

Voor alle duidelijkheid: de twee linkse kasten zijn nog aan de print-boom gevestigd. Het spul is zo klein dat ik bang was ze met één keer niesen kwijt te zijn 😷

Alles is opgestuurd naar Marco die ze verder zal verven en in het model bouwen. Wanneer het klaar is zal ik er foto’s van laten zien.

De komende twee weken ben ik lekker vrij en hoop ik weer wat tijd aan mijn eigen baan te kunnen besteden. Met name de seinen mogen nu wel eens af, evenals de seinbrug. Ook de omgeving van de Schaltposten moet nu verder worden afgewerkt. Het materiaal voor het wachthuisje is in huis, dus daar kan ik ook mee beginnen even als de railing langs het perron. Daarvoor moeten de nodige stukjes railprofiel gezaagd en geboord worden.

Ik kom de vakantie wel door dus.

Wordt vervolgd….

3 gedachten over “Avontuur in N

  1. Daar zal Marco zeer zeker blij mee zijn Arjan: precies wat Paul schrijft.

    Ook Marco kennen wij als een gedreven persoon die goed oog heeft voor details. Zijn benieuwd naar zijn werk en fotomateriaal.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.