…dat moet je als lezer van dit blog wel hebben. Het heeft even geduurd voordat ik jullie de volgende stappen in het “bergmaakproces” kan laten zien.

We waren gebleven bij de eerste dunne laag gips, bedoeld om het formaat van de berg aan te geven en het geheel stijfheid te geven. Dat is prima gelukt. Na een week drogen kon ik het geheel van de baan tillen en naar de garage beneden transporteren. Op een enkel randje na is alles heel gebleven.TRN_9100

Tip: als je zo’n uitneembaar deel maakt, maak het dan niet te groot. Het hier beschreven deel is bijna een meter in het vierkant en dat is niet praktisch meer. Wat kleiner werkt beter.

Eenmaal in de garage ben ik verder gegaan met het vormen van de rotsen. Ik vond het geheel nog te glooiend en heb met stukken schuim een extra stuk opgebouwd. Het leuke is dat je hiervoor allerlei reststukjes kunt gebruiken die met gips prima samen zijn te plakken.TRN_9101TRN_9102

De blokken zijn met een dikke laag gips besmeerd. Deze werd iedere keer na een dag drogen met de bijtel bewerkt om er rotsstructuren in aan te brengen. Helaas steek je hierbij wel eens door het gips en gaas en heb je een gat (foto hierboven)

Of haal je teveel weg.

TRN_9104

Dan is het weer gips maken en smeren. En weer 24 uur wachten voordat je verder kunt.

Na een week of twee was het dan eindelijk zover dat ik de bijtel op kon bergen en besloot het hier maar mee te doen.

Nu kwam het verven en begroenen. Voor het kleuren van de rotsen heb ik een nieuwe techniek geprobeerd die Gaston me vertelde. In plaats heel erg verdunde zwarte verf met de kwast aan te brengen, heb ik het gespoten met een oude schoonmaakmiddelflacon. Je weet wel, zo één met zo’n sproeier eraan.

Behalve dat de verf op den duur de pomp verstopte (verf niet goed genoeg opgelost denk ik) , gaat dat prima. Heb voor de zekerheid alles maar wel even buiten neergezet.TRN_9107TRN_9109TRN_9111

En nu ik toch aan het kliederen was, gelijk de basislaag voor het gras aangebracht. Niet groen zoals sommigen doen, maar donker bruin/zwart. Zoals geleerd op de grascursus van Martin Welberg.

TRN_9112TRN_9114

Een deel heb ik nog wit gelaten, omdat daar het terrein nog verder gevormd moet worden. Bedoeling is dat hier een (zelfgebouwde) boerderij komt te staan.

Nadat alles een uurtje in de zon heeft gedroogd, heb ik het geheel naar boven getild. Nog niet op de baan, maar naar een plaats waar ik het begroenen rustig kon uitvoeren.

Het strooien van het groen heeft ook nog eens twee weken geduurd. Steeds een andere kleur en een andere lengte. Tussendoor steeds een 24 uur drogen. En dan heb je uiteindelijk iets zoals dit:

TRN_9116TRN_9117

De losse stenen en rotsen zijn stukjes gips die bij het bijtelen zijn afgevallen. Deze hebben ook een verdunde verf behandeling gehad en tenslotte met schotterlijm op de berg geplakt.

En vanavond heb ik het geheel (niet zonder moeite) weer op de baan geplaatst. De overige begroeiing wordt ter plaatse aangebracht.

TRN_9126TRN_9119

De aansluiting op de tunnelportalen moet nog worden aangepakt. Maar verder ben ik wel tevreden. Het heeft wat geduld gekost, maar dan heb je ook wat.

Wordt vervolgd…

3 gedachten over “Granieten geduld

  1. Nou Arjan, dat is een behoorlijke grote berg die je hebt gemaakt, ik bedoel hiermee dat het ding ook ergens anders is bewerkt en dan het gesjouw naar boven, poeh,poeh. Maar het resultaat mag er wel wezen, zowel de kleur van de rotsen als het groen, erg mooi. En wat die aansluiting op de tunnelportalen betreft dat komt ook wel in orde. Zéér goed man, veel succes met de verdere bouw.
    Groet Herman.

    Like

  2. Dat ziet er heel erg mooi uit Arjan en de gouden tips van Gaston zijn het helemaal. Wie had er ooit op het idee gekomen om een sprayflacon te gebruiken!

    De structuur van een berg moet leven en daar ben je naar mijn mening goed in geslaagd! Ik kom het nog wel eens weer van nabij bekijken.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.