De laatste dag van de vakantie besteed om een klein detail te maken: de houtlading van de nieuw Laaps wagons. In de Loki 5&6 van 2015 heeft een artikel gestaan over houtladingen. In Frutigen heb ik een keer zo een trein langs zien komen. En sindsdien wil ik dat ook.
Een paar maanden geleden zag ik de aankondiging van Laaps wagens van Liliput (L235241) en heb ik er gelijk een paar gereserveerd.
Direct na Kerst kreeg ik een mailtje dat ze voor mij gereserveerd lagen en Oudjaar waren ze in huis. Maar ze zijn nog onbeladen. Dat moet natuurlijk veranderen, en daarvoor moet je hout hebben.

Gelukkig hebben wij een tuin met verschillende bomen en struiken, dus ik hoefde niet ver. Bovendien is het nu snoeiseizoen, dus de takken moesten er toch af. Eerst heb ik van verschillende bomen/struiken een tak geknipt. Om te zien welke soort het mooist als boomstam in H0 overkomt. De keuze is gevallen op de takken van de Es en de Lijsterbes.

En toen begon het grote zagen. Gelukkig heb ik een Proxxon cirkelzaag kunnen lenen (nogmaals dank, Jos), waardoor het netjes en op gelijke lengte afzagen redelijk gemakkelijk was.dsc_3465

Na het zagen krijgt iedere stam nog een nabewerking met het hobbymes. Uitstekende delen worden weggesneden. Ook als het niet echt nodig is. Hierdoor ontstaat de indruk van afgezaagde takken.DSC_3468.JPG

Het werd me al snel duidelijk dat ik met deze voorraad niet een hele trein gevuld krijg. Dus de ladder gepast en in de bomen geklommen met de grote snoeischaar. En daarna weer zagen, zagen, zagen. Totdat ik een voorraad heb die niet zou misstaan in een net gerooid modelbos.DSC_3469.JPG

Eerst was ik van plan een bakje van styreen te maken dat precies de afmeting heeft van de wagon. Hierin zou ik dan de stammen kunnen stapelen en lijmen (met verdunde houtlijm). Maar dan moet je wel steeds een paar uur wachten voordat je met de volgende stapel bezig kan. Daarom een andere oplossing gekozen; de wagon word eerst van huishoudfolie voorzienDSC_3471.JPG

en daarin worden de stammen gestapeld en gelijmd.DSC_3472.JPG

En nu maar wachten totdat de boel goed droog is en de folie kan worden verwijderd.

48 uur later

Het huishoudfolie is wel handig voor het beschermen van de wagons tegen lijm, maar de lijm zelf droogt voor geen meter. Bovendien blijkt verdunde houtlijm snel plakkracht te verliezen op de ruwe stammetjes. Leerpunten:

  • Verdun de houtlijm maar een klein beetje, max 25 %.
  • Een mal van draad is beter dan het folie, de lijm droogt dan veel sneller

Iets anders is de dikte van de stammen. Ik heb tot 12 mm geselecteerd. Dat zijn dan wel hele dikke stammen, maar die worden wel in de industrie gebruikt.

Na belading vond ik dat toch nog aan de dikke kant. Er is één wagen met die dikke stammen beladen. Waarschijnlijk ga ik dat vervangen voor dunnere stammetjes. Tot 8 mm is dik genoeg. 4-6 mm is het mooist (vind ik).

Vandaag thuis gewerkt, dus tijdens de lunch even de boel op de baan en wat snelle foto’s. Weer een interessante trein die op Blausee-Mitholz passeert.

dsc_3479

dsc_3477

dsc_3481

11 gedachten over “Belading

  1. Dat heb je mooi voor elkaar Arjan, mooie stammen. Maar had je ze niet eerst moeten laten drogen en daarna bewerken met Glyserine? Ik dacht dat dat altijd gedaan werd?
    Groet Herman.

    Like

    1. Eerlijk gezegd heb ik er niet echt over nagedacht. Waarom zou dat moeten? Ze worden toch vanzelf wel droog? En schimmelen of iets dergelijks ben ik ook niet bang voor in een droge kamer.

      Wat voegt de bewerking met glycerine toe? En hoe doe je dat?

      Like

      1. Ik dacht, maar kijk eens op 3-rail, eerst laten drogen daarna in een bakje met verdunde glyserine laten liggen na 24 uur er uit halen en laten drogen. Dit zou schimmel en evt. loslaten van de bast tegen gaan.
        Groet Herman.

        Like

  2. Ah, OK. Schimmel ben ik niet bang voor, daarvoor is het te droog in de kamer. En als de bast los laat en de stammen niet meer lijken klim ik weer de boom in. Kan het dan altijd nog doen.
    Dank voor de tip.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.